Znalost a chápání biblické frazeologie v České republice podle dosaženého stupně vzdělání jejích obyvatel
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F21%3A43896785" target="_blank" >RIV/44555601:13430/21:43896785 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Znalost a chápání biblické frazeologie v České republice podle dosaženého stupně vzdělání jejích obyvatel
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem příspěvku je podat dílčí výsledky výzkumu zaměřeného na úroveň frazeologické kompetence dnešních obyvatel ČR s ohledem na jejich dosažené vzdělání, a to na materiálu 80 frazeologických jednotek biblického původu (dále jen FJ BP), které jsou zrcadlem nejen národních, ale i evropských reálií. Šetření bylo orientováno na tři skupiny českého obyvatelstva (a) se základním vzděláním či bez vzdělání, b) se středním vzděláním s výučním listem či maturitní zkouškou, c) s vysokoškolským vzděláním ukončeným bakalářským či magisterským titulem) a na pohyb souboru FJ BP na ose centrum ? periférie a způsoby jejich užití při komunikaci, jež patří k produktivním přístupům, jimiž lze sledovat vývojové tendence příslušného jazyka v širších vztazích. V první fázi byla sledována frazeologická kompetence v užším smyslu (jako tzv. frazeosémantická kompetence, jež odráží hlubší úroveň znalosti zahrnující adekvátní sémantickou interpretaci FJ BP), v druhé fázi pak frazeologická kompetence v širším smyslu (tedy z hlediska aktivního užívání FJ BP v úzu včetně pasivní znalosti, ovšem bez její správné sémantické interpretace).
Název v anglickém jazyce
The knowledge and the understanding of Biblical phraseology in the Czech Republic according to the level of education of Czech inhabitants
Popis výsledku anglicky
The aim of the study is to present the partial results of research focused on the level of phraseological competence of today's inhabitants of the Czech Republic with regard to their education level. 80 phraseological units of biblical origin (referred to as FJ BP) were evaluated, which reflect not only national, but also European realities. The study population was divided into three groups according to the level of education: (a) with basic education or without education, b) with secondary education with certificate or final exams, c) with university education completed by a bachelor, master or engineering degree). Further the research was focused on the movement of FJ BP on the axis centre ? peripherals and the ways of their use in general communication, which belong to productive approaches that can be used to monitor the developmental trends of the language in general relationships. In the first phase the phraseological competence was followed in the sense of phraseosemantic competence, which reflects a deeper level of knowledge including adequate semantic interpretation of FJ BP. In the second phase the phraseological competence the phraseological competence was evaluated in a broader sense (i.e. in terms of active use of FJ BP in the passive knowledge, but without its proper semantic interpretation). The aim of the third phase was to register the respondents' ability to identify the origin of the phraseological units.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Svět v obrazech a ve frazeologii II
ISBN
978-80-7603-201-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
79-96
Název nakladatele
Univerzita Karlova v Praze
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha, PedF UK
Datum konání akce
22. 11. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—