Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The perceived effect of environmental and sustainability education on environmental literacy of Czech teenagers

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F23%3A43897290" target="_blank" >RIV/44555601:13430/23:43897290 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216224:14230/23:00129995

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13504622.2022.2107618" target="_blank" >https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13504622.2022.2107618</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/13504622.2022.2107618" target="_blank" >10.1080/13504622.2022.2107618</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The perceived effect of environmental and sustainability education on environmental literacy of Czech teenagers

  • Popis výsledku v původním jazyce

    he article presents findings from a Czech environmental literacy survey conducted in 2020 on a sample of 6th (N=3773), 8th (N=21518), and 9th graders (N=4368). Specifically, the effect of environmental and sustainability education (ESE) as well as the effect of gender and age on environmental knowledge, attitudes, beliefs, place attachment, locus of control and behavior were analyzed with regard to teaching strategies. The analyses revealed significant differences between respondents who participate in residential outdoor environmental education programs, those who were involved in a school eco-club or a nature-oriented non-formal-education youth clubs compared to those not involved in these activities. In addition, the perceived holistic, emancipatory, and community-based ESE approaches were among the significant predictors of environmental literacy. The findings support the relevance of the ESE strategies examined in shaping environmental literacy of young students. Older students and boys showed a lower level of pro-environmental values and behavior.

  • Název v anglickém jazyce

    The perceived effect of environmental and sustainability education on environmental literacy of Czech teenagers

  • Popis výsledku anglicky

    he article presents findings from a Czech environmental literacy survey conducted in 2020 on a sample of 6th (N=3773), 8th (N=21518), and 9th graders (N=4368). Specifically, the effect of environmental and sustainability education (ESE) as well as the effect of gender and age on environmental knowledge, attitudes, beliefs, place attachment, locus of control and behavior were analyzed with regard to teaching strategies. The analyses revealed significant differences between respondents who participate in residential outdoor environmental education programs, those who were involved in a school eco-club or a nature-oriented non-formal-education youth clubs compared to those not involved in these activities. In addition, the perceived holistic, emancipatory, and community-based ESE approaches were among the significant predictors of environmental literacy. The findings support the relevance of the ESE strategies examined in shaping environmental literacy of young students. Older students and boys showed a lower level of pro-environmental values and behavior.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Environmental Education Research

  • ISSN

    1350-4622

  • e-ISSN

    1469-5871

  • Svazek periodika

    29

  • Číslo periodika v rámci svazku

    9

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    1276-1293

  • Kód UT WoS článku

    000837642800001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85144042635