Souvislost mezi metakognitivními strategiemi, vnímáním vlastní účinnosti a hodnocením z předmětu Český jazyk a literatura u áků 2. stupně ZŠ
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F23%3A43897735" target="_blank" >RIV/44555601:13430/23:43897735 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://eduport.pf.ujep.cz/current_issue.php" target="_blank" >https://eduport.pf.ujep.cz/current_issue.php</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.21062/edp.2023.002" target="_blank" >10.21062/edp.2023.002</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Souvislost mezi metakognitivními strategiemi, vnímáním vlastní účinnosti a hodnocením z předmětu Český jazyk a literatura u áků 2. stupně ZŠ
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem příspěvku bylo analyzovat korelace dvou zahraničních výzkumných nástrojů v českém sociokulturním prostředí a hodnocení z předmětu český jazyk a literatura u áků 2. stupně ZŠ (N = 227). Pro účely studie byly vyuity sebeposuzovací dotazníky MARSI (zjišťující vyuívání metakognitivních strategií při čtení) a RSPS2(zjišťující vnímání vlastní účinnosti v oblasti čtení). Příspěvek reaguje na skutečnost, e v českém prostředí je nedostatek výzkumných nástrojů, které by se zaměřovaly na tyto pro čtení vcelku podstatné koncepty. Korelační analýza dokládá signifikantní vazby mezi metakognitivními strategiemi, vnímáním vlastní účinnosti a hodnocením z předmětu český jazyk a literatura. Byly odhaleny signifikantní korelace mezi metakognitivními strategiemi a dimenzí sociální zpětné vazby (rs = 0,417), dimenzí fyziologických stavů (rs = 0,383), dimenzípokroku (rs = 0,267), globální dimenzí (rs = 0,252) a dimenzí sociálního srovnání (rs = 0,24). Dále byly odhalenysignifikantní korelace mezi četností uívání metakognitivních strategií a hodnocením z předmětu český jazyk aliteratura (rs = 0,218) a mezi hodnocením ze stejného předmětu a vnímáním vlastní účinnosti (konkrétně: dimenze sociální zpětné vazby: rs = 0,404; dimenze sociálního srovnání: rs = 0,391; dimenze fyziologických stavů:rs = 0,381; dimenze pokroku: rs = 0,377; globální dimenze: rs = 0,369). Výsledky jsou dále interpretovány adiskutovány ve vztahu k podobně realizovaným studiím a teoretickým východiskům, jsou uvedeny limity studie a doporučení pro budoucí výzkumná šetření.
Název v anglickém jazyce
Relation Between Metacognitive Strategies, Self-Efficacy Andassessment of the Subject Czech Language and Literature Inpupils at the Second Level of Primary Schools
Popis výsledku anglicky
The aim of the paper was to analyse the correlations between two self-report questionnaires in the Czech socio-cultural environment and the achievement of the lower secondary school students (N = 227) in thesubject Czech Language and Literature. The self-report questionnaires used for the study were MARSI (measuring the use of metacognitive strategies in reading) and RSPS2 (measuring perceptions of reading self efficacy). The paper responds to the fact that there is a lack of research tools in the Czech environment that would focus on these quite essential concepts for reading. Correlation analysis demonstrates significant relationships between metacognitive strategies, perceptions of self-efficacy and grades in Czech Language and Literature. Significant correlations were found between metacognitive strategies and social feedback dimension (rs = 0.,417), physiological states dimension (rs = 0,383), progress dimension (rs = 0,267), global dimension (rs = 0,252) and social comparison dimension (rs = 0,24). Furthermore, significant correlations werefound between the frequency of using metacognitive strategies and achievement in the subject Czech Language and Literature (rs = 0,218) and between assessment in the same subject and self-efficacy (namely: social feedback dimension: rs = 0,404; social comparison dimension: rs = 0,391; physiological states dimension: rs = 0,381; progress dimension: rs = 0,377; global dimension: rs = 0,369). The results are further interpreted and discussed in relation to similarly conducted studies and theoretical background, limitations of the study and recommendations for future research are presented.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
EduPort
ISSN
2695-0936
e-ISSN
—
Svazek periodika
7
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
9-22
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—