Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Souvislost mezi metakognitivními strategiemi, vnímáním vlastní účinnosti a hodnocením z předmětu Český jazyk a literatura u áků 2. stupně ZŠ

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F23%3A43897735" target="_blank" >RIV/44555601:13430/23:43897735 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://eduport.pf.ujep.cz/current_issue.php" target="_blank" >https://eduport.pf.ujep.cz/current_issue.php</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.21062/edp.2023.002" target="_blank" >10.21062/edp.2023.002</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Souvislost mezi metakognitivními strategiemi, vnímáním vlastní účinnosti a hodnocením z předmětu Český jazyk a literatura u áků 2. stupně ZŠ

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem příspěvku bylo analyzovat korelace dvou zahraničních výzkumných nástrojů v českém sociokulturním prostředí a hodnocení z předmětu český jazyk a literatura u áků 2. stupně ZŠ (N = 227). Pro účely studie byly vyuity sebeposuzovací dotazníky MARSI (zjišťující vyuívání metakognitivních strategií při čtení) a RSPS2(zjišťující vnímání vlastní účinnosti v oblasti čtení). Příspěvek reaguje na skutečnost, e v českém prostředí je nedostatek výzkumných nástrojů, které by se zaměřovaly na tyto pro čtení vcelku podstatné koncepty. Korelační analýza dokládá signifikantní vazby mezi metakognitivními strategiemi, vnímáním vlastní účinnosti a hodnocením z předmětu český jazyk a literatura. Byly odhaleny signifikantní korelace mezi metakognitivními strategiemi a dimenzí sociální zpětné vazby (rs = 0,417), dimenzí fyziologických stavů (rs = 0,383), dimenzípokroku (rs = 0,267), globální dimenzí (rs = 0,252) a dimenzí sociálního srovnání (rs = 0,24). Dále byly odhalenysignifikantní korelace mezi četností uívání metakognitivních strategií a hodnocením z předmětu český jazyk aliteratura (rs = 0,218) a mezi hodnocením ze stejného předmětu a vnímáním vlastní účinnosti (konkrétně: dimenze sociální zpětné vazby: rs = 0,404; dimenze sociálního srovnání: rs = 0,391; dimenze fyziologických stavů:rs = 0,381; dimenze pokroku: rs = 0,377; globální dimenze: rs = 0,369). Výsledky jsou dále interpretovány adiskutovány ve vztahu k podobně realizovaným studiím a teoretickým východiskům, jsou uvedeny limity studie a doporučení pro budoucí výzkumná šetření.

  • Název v anglickém jazyce

    Relation Between Metacognitive Strategies, Self-Efficacy Andassessment of the Subject Czech Language and Literature Inpupils at the Second Level of Primary Schools

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the paper was to analyse the correlations between two self-report questionnaires in the Czech socio-cultural environment and the achievement of the lower secondary school students (N = 227) in thesubject Czech Language and Literature. The self-report questionnaires used for the study were MARSI (measuring the use of metacognitive strategies in reading) and RSPS2 (measuring perceptions of reading self efficacy). The paper responds to the fact that there is a lack of research tools in the Czech environment that would focus on these quite essential concepts for reading. Correlation analysis demonstrates significant relationships between metacognitive strategies, perceptions of self-efficacy and grades in Czech Language and Literature. Significant correlations were found between metacognitive strategies and social feedback dimension (rs = 0.,417), physiological states dimension (rs = 0,383), progress dimension (rs = 0,267), global dimension (rs = 0,252) and social comparison dimension (rs = 0,24). Furthermore, significant correlations werefound between the frequency of using metacognitive strategies and achievement in the subject Czech Language and Literature (rs = 0,218) and between assessment in the same subject and self-efficacy (namely: social feedback dimension: rs = 0,404; social comparison dimension: rs = 0,391; physiological states dimension: rs = 0,381; progress dimension: rs = 0,377; global dimension: rs = 0,369). The results are further interpreted and discussed in relation to similarly conducted studies and theoretical background, limitations of the study and recommendations for future research are presented.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    EduPort

  • ISSN

    2695-0936

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    7

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    9-22

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus