Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dyslexie a její vliv na chování dítěte v třídním kolektivu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F24%3A43898833" target="_blank" >RIV/44555601:13430/24:43898833 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Dyslexie a její vliv na chování dítěte v třídním kolektivu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V této odborné knize jsou prezentovány výsledky výzkumného šetření, jeho cílem je zjistit, zda se specifická porucha čtení významným způsobem podílí na budování vztahů dítěte majícího dyslektické obtíe se svými spoluáky a zda hraje ústřední roli při utváření a zastávání sociálního statusu dítěte v rámci třídního kolektivu běného typu školy Současně se v práci zamýšlíme nad skutečností, jak se sníená schopnost čtenářské dovednosti dítěte promítá do jeho vlastního sebepojetí a vnímání své vlastní osobnosti. V teoretické části tak nejprve definujeme samotný pojem dyslexie a následně se zabýváme jejími příčinami, projevy, dia-gnostickými a reedukačními postupy. Samostatné kapitoly pak tvoří pojednání o sebepojetí a sebehodnocení dítěte vyznačujícího se dyslektickými obtíemi, kdy se zaměřujeme zejména na jeho vzájemnou interakci s rodinou, pedagogy a spoluáky. V empirické části se pokoušíme zodpovědět výše stanové cíle za pomoci standardizovaného dotazníku Sebepojetí školní úspěšnosti dětí ? SPAS, Dotazníku na měření internality a externality INTEX a Sociometrického testu. Výzkumného šetření se zúčastnilo celkem 432 respondentů z toho 111 áků vyznačujících se dyslektickými obtíemi a 321 intaktních áků kontrolní skupiny z pěti základních škol běného typu. Z výsledků výzkumu je patrné, e sociální postavení dítěte vyznačujícího se dyslexií je rozdílné oproti jeho intaktním spoluákům a současně se toto znevýhodnění promítá také do jeho sebepojetí a sebehodnocení.

  • Název v anglickém jazyce

    Dyslexia and its effect on a child's behaviour in the classroom

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of scientific book is to ascertain whether the specific reading disorder signifi-cantly contributes to the building of relationships of a child with dyslexic difficulties with his/her classmates and whether it pla-ys a central role in the formation and maintenance of the child&apos;s social status within the classroom of a regu-lar/mainstream school. At the same time it adresses how the child&apos;s reduced reading ability is reflected in his/her own self-concept and perception of his/her own personality. Thus, in the theoretical part we first define the concept of dyslexia itself and then discuss its causes, manifestations, diagnostic and re-education procedures. The chapters are then devoted to the self-concept and self-assessment of the dyslexic child, fo-cusing in particular on his/her interaction with family, teachers and classmates. In the empirical section, we try to answer the above-stated objec-tives with the help of the standardized questionnaire Self-concept of school achievement of children - SPAS, a questionnaire for measuring internal and externalities - INTEX, and a sociometric test. A total of 432 respondents participa-ted in the research investigation, including 111 pupils characterized by dyslexic difficulties and 321 pupils in the control group from five mainstream primary schools. The results of the research show that the so-cial status of the dyslexic child is different from that of his/her non-dyslexic classmates and at the same time this disadvantage is also reflected in his/her self-concept and self-esteem.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7561-497-1

  • Počet stran knihy

    137

  • Název nakladatele

    Pedagogická fakulta UJEP

  • Místo vydání

    Ústí nad Labem

  • Kód UT WoS knihy