Představy mladších žáků o gravitačním působení (2. část)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F17%3A43892892" target="_blank" >RIV/44555601:13440/17:43892892 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://mfi.upol.cz/files/26/2604/mfi_2604_298_304.pdf" target="_blank" >http://mfi.upol.cz/files/26/2604/mfi_2604_298_304.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Představy mladších žáků o gravitačním působení (2. část)
Popis výsledku v původním jazyce
V článku je prezentován výzkum představ mladších žáků (4. až 6. ročník základní školy) o gravitačním působení. V této oblasti se lze setkat s celou řadou miskoncepcí, z nichž mnohé přetrvávají až do dospělosti. Protože většina výzkumů pochází zejména z 80. let minulého století, zajímalo nás, jaký je v této oblasti aktuální stav. Naší výzkumnou otázkou bylo zjistit, jak se představy mladších žáků o gravitaci s věkem mění, resp. které miskoncepce u žáků přetrvávají. Výzkum byl realizován pomocí úloh typu concept cartoons. Pro srovnání uvádíme také výsledky průzkumu, který jsme provedli u studentů učitelství pro 1. stupeň základní školy. V návaznosti na naše zjištění pak upozorňujeme na některá problémová místa v metodických textech a v učebnicích přírodovědy pro 4. a 5. ročník a předkládáme doporučení pro výuku, jež mohou učitelům pomoci, aby u svých žáků rozvíjeli správné představy o gravitačním působení.
Název v anglickém jazyce
Some Younger Pupils´ Ideas about Gravity
Popis výsledku anglicky
The article focuses on research of younger pupils´ ideas (the fourth to the sixth grade of elementary school) about gravity. In this topic it is possible to identify many misconceptions in children´s ideas, many of which persist until adulthood. Because most research carried out mainly during the 1980s, we were interested in the current state in this theme. We wanted to find out how younger pupils´ ideas about gravity were changed with increasing age, or rather which misconceptions persist in pupil´s ideas. Research was carried out by means of concept cartoons. By way of comparison, we present results of the survey that was performed with pre-service teachers for elementary school. In view of these findings we refer to some problematic points in methodology texts and textbooks of science for the fourth and the fifth grade and present a recommendation for education that could help teachers to develop correct pupil´s ideas about gravity.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Matematika, fyzika, informatika
ISSN
1210-1761
e-ISSN
—
Svazek periodika
26
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
298-304
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—