Possible pupils' confrontations with cognitive conflict as a teaching strategy of mathematical concepts
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F21%3A43896341" target="_blank" >RIV/44555601:13440/21:43896341 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.semt.cz/proceedings/semt-21.pdf" target="_blank" >https://www.semt.cz/proceedings/semt-21.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Possible pupils' confrontations with cognitive conflict as a teaching strategy of mathematical concepts
Popis výsledku v původním jazyce
As one of the strategies for developing understanding of mathematical concepts, teachers across grades use the cognitive conflict strategy. They present pupils with tasks or questions that they expect to evoke first contradiction and then ?better? knowledge as a result of confronting an individual with the cognitive conflict. In this paper, we present two case studies that monitor the learning process of pupils between Grade 4 to Grade 5 in the situation where teachers wanted to provoke cognitive conflict in different contexts. We try to show that the mere presence of a contradiction does not necessarily mean induction of cognitive conflict. Moreover, if the cognitive conflict is evoked, it does not necessarily mean that the pupil can find its core or that they solve it in the desired way.
Název v anglickém jazyce
Possible pupils' confrontations with cognitive conflict as a teaching strategy of mathematical concepts
Popis výsledku anglicky
As one of the strategies for developing understanding of mathematical concepts, teachers across grades use the cognitive conflict strategy. They present pupils with tasks or questions that they expect to evoke first contradiction and then ?better? knowledge as a result of confronting an individual with the cognitive conflict. In this paper, we present two case studies that monitor the learning process of pupils between Grade 4 to Grade 5 in the situation where teachers wanted to provoke cognitive conflict in different contexts. We try to show that the mere presence of a contradiction does not necessarily mean induction of cognitive conflict. Moreover, if the cognitive conflict is evoked, it does not necessarily mean that the pupil can find its core or that they solve it in the desired way.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Broadening experiences in elementary school mathematics
ISBN
978-80-7603-260-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
261-279
Název nakladatele
Charles University, Faculty of Education
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
22. 8. 2021
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—