Používání strategií učení se cizímu jazyku a jejich podpora učitelem na základní škole
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F13%3A00066739" target="_blank" >RIV/00216224:14410/13:00066739 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216224:14410/13:00067025
Výsledek na webu
<a href="http://capv2013.pf.ujep.cz/" target="_blank" >http://capv2013.pf.ujep.cz/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Používání strategií učení se cizímu jazyku a jejich podpora učitelem na základní škole
Popis výsledku v původním jazyce
Používání strategií učení se cizímu jazyku žáky a jejich podpora učitelem ve výuce byly zjišťovány pomocí adaptovaného a částečně standardizovaného inventáře Young Learners Language Strategy Use Survey (Cohen, Oxford, 2002). Zkoumáno bylo celkem 776 žákůve 41 třídách (27 výuka angličtiny, 11 němčiny) ve 4. až 9. ročníku a jejich 23 učitelů z 18 škol poskytujících základní vzdělávání. Česká verze nástroje (Vlčková, Přikrylová, 2011) sestávala z 64 položek na redukované dichotomické škále a zjišťovala strategie učení klasifikované na základě čtyř řečových dovedností (čtení, psaní, poslech, mluvení) a jazykových prostředků (slovní zásoba, překlad) a funkcí strategií v procesu zpracování informací (Oxford, 1990). Dotazník pro učitele (alfa = 0,88) i pro žáky (alfa = 0,90) dosahoval uspokojivé reliability. Učitelé deklarovali vyšší míru podpory strategií než žáci jejich používání. Nejvíce podporované byly strategie čtení (80 %), nejméně strategie mluvení (64 %).
Název v anglickém jazyce
Foreign language learning strategy use and their support by teachers in lower secondary classes
Popis výsledku anglicky
Foreign language strategy use by pupils and strategy support by teachers in the classes were measured with an adapted and partially standardized inventory Young Learners Language Strategy Use Survey (Cohen, Oxford, 2002). The research sample consisted of776 pupils in 41 classes (27 English and 11 German classes) of the 4th to 9th grades and their 23 teachers from 18 lower secondary schools. The Czech version of the inventory (Vlčková and Přikrylová, 2011) consisted of 64 items on the reduced dichotomyscale and measured strategies classified on the bases of four language skills (reading, writing, listening, and speaking) and language means (vocabulary, translation), and strategy functions in the information processing (Oxford, 1990). The reliability of teacher questionnaire (alpha .88) and pupil?s questionnaire (alpha .90) were acceptable. Teachers declared higher support of strategies than pupils use. The most supported were reading strategies (80 %), the least speaking strategies (6
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP407%2F12%2F0432" target="_blank" >GAP407/12/0432: Strategie učení se cizímu jazyku a výsledky vzdělávání: Analýza shluků a sekvencí strategií</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů