Úlohy rozvíjející dovednost identifikace a kontroly proměnných
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F21%3A43896383" target="_blank" >RIV/44555601:13440/21:43896383 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://mfi.upol.cz/files/30/3004/mfi_3004_287_298.pdf" target="_blank" >https://mfi.upol.cz/files/30/3004/mfi_3004_287_298.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Úlohy rozvíjející dovednost identifikace a kontroly proměnných
Popis výsledku v původním jazyce
V článku je diskutována jedna z dovedností vědeckého myšlení, kterou je identifikace a kontrola proměnných. U této dovednosti se v mnoha mezinárodních i českých výzkumech ukázalo, že činí problémy nejen žákům základních a středních škol, ale často i studentům škol vysokých. V příspěvku prezentujeme ukázky několika různě obtížných úloh zaměřených na rozvoj této dovednosti a na jedné úloze ilustrujeme i možnost využití metody Concept Cartoons pro procvičování této dovednosti na základních školách. Úlohy prezentované v článku mohou dobře posloužit jako průprava pro plánování a navrhování vhodných kontrolovaných experimentů i vyvozování správných závěrů ze zjištěných výsledků.
Název v anglickém jazyce
Tasks developing the skill of identification and control of variables
Popis výsledku anglicky
The paper discusses one of the skills of scientific thinking, which is the identification and control of variables. This skill has been shown in many international and Czech researches to cause problems not only for primary and secondary school pupils, but often also for university students. In this paper we present examples several various difficult tasks focused on the development of this skill and in one task we illustrate the possibility of using the Concept Cartoons method to practice this skill in primary schools. The tasks presented in the article can well serve as preparation for planning and designing suitable controlled experiments as well as drawing the right conclusions from the results.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Matematika, fyzika, informatika
ISSN
1210-1761
e-ISSN
—
Svazek periodika
30
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
287-298
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—