Prostorová diferenciace úspěšnosti řešitelů okresního kola české Zeměpisné olympiády v letech 2021 a 2022
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F23%3A43897714" target="_blank" >RIV/44555601:13440/23:43897714 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216224:14410/23:00131134
Výsledek na webu
<a href="https://geografie.cz/128/3/0301/" target="_blank" >https://geografie.cz/128/3/0301/</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.37040/geografie.2023.011" target="_blank" >10.37040/geografie.2023.011</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Prostorová diferenciace úspěšnosti řešitelů okresního kola české Zeměpisné olympiády v letech 2021 a 2022
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem článku je analyzovat výsledky okresního kola české Zeměpisné olympiády ročníků 2020/2021 a 2021/2022 se zaměřením na prostorovou diferenciaci úspěšnosti řešení úloh soutěe. Tato kvantitativně orientovaná studie se snaí zodpovědět na otázku: Jakým způsobem jsou prostorově distribuovány výsledky okresního kola Zeměpisné olympiády jako soutěe pro áky nadané v zeměpise? Žáky nadané v zeměpise jsme pro účely této studie operacionalizovali jako jedince úspěšné v Zeměpisné olympiádě, neboť tato soutě deklaruje, e cílí právě na tuto skupinu jedinců. K zodpovězení výzkumné otázky jsme analyzovali celkové výsledky soutěe z let 2021 a 2022, přičem primární pozornost byla při analýze soustředěna na rozdíly v míře úspěšnosti mezi kraji i mezi okresy v rámci všech krajů. Výsledky analýzy ukázaly, e existují významné rozdíly mezi kraji Česka, a v rámci některých krajů, především Plzeňského a Pardubického kraje, i významné rozdíly mezi okresy; naopak v rámci jiných krajů, například Ústeckého, Karlovarského či Libereckého kraje, se statisticky významné rozdíly mezi okresy v těchto krajích neprokázaly.
Název v anglickém jazyce
Spatial differentiation in contestant success in the district round of the Czech Geography Olympiad in 2021 and 2022
Popis výsledku anglicky
The aim of the article is to analyze the results of the district round of the Czech Geography Olympiad years 2020/2021 and 2021/2022 with a focus on the spatial differentiation of success in solving the competition's tasks. This quantitatively oriented study tries to answer the question: In what way are the results of the district round of the Geography Olympiad as a competition for students gifted in geography spatially differentiated? To answer the research question, we analyzed the overall results of the competition from the years 2021 and 2022, while the primary focus of the analysis was on the differences in the success rate between regions. The results of the analysis showed significant differences between the regions of the Czech Republic, and within some districts, especially the Plzeňský and Pardubický regions, also significant differences between districts. On the other hand, within other regions, for example, the Ústecký, Karlovarský and Liberecký regions, no statistically significant differences were identified.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Geografie
ISSN
1212-0014
e-ISSN
1212-0014
Svazek periodika
128
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
301-324
Kód UT WoS článku
001024358400003
EID výsledku v databázi Scopus
—