Ověření míry sebeposuzování klinických kompetencí studentů ošetřovatelství - Preliminární Studie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13450%2F21%3A43896794" target="_blank" >RIV/44555601:13450/21:43896794 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://zl.tnuni.sk/fileadmin/Archiv/2021/2021-9.c.1/ZL_2021_9_1_08_Stupkova.pdf" target="_blank" >https://zl.tnuni.sk/fileadmin/Archiv/2021/2021-9.c.1/ZL_2021_9_1_08_Stupkova.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Ověření míry sebeposuzování klinických kompetencí studentů ošetřovatelství - Preliminární Studie
Popis výsledku v původním jazyce
Východiska: Povolání zdravotní sestry, je fyzicky a psychicky náročné. Jsou zde také značně specifické nároky na osobní vhodnost, profesionální přípravu, styl práce, způsob života a na duševní stabilitu sestry. Jako vhodný nástroj k profesní orientaci se jeví sebe posuzování. Cíle: Cílem pilotního šetření bylo identifikovat a analyzovat úroveň sebe posuzování studentů ošetřovatelství ve vybraných vysokých školách v České republice. Soubor a metody: Soubor byl sestaven z 2. a 3. ročníků studentů ošetřovatelství/ prezenční forma studia, na 11 českých vysokých školách se zdravotnickým zaměřením. Celkový počet respondentů byl 105 respondentů. Pro pilotní šetření byly zvoleny tyto tři hodnotící nástroje, Škála - Self-Liking/Self-Competence Scale Revised (SLCS-R), Dundee Ready Educational Environment Measure (DREEM) a Škála sesterských kompetencí. K interpretaci výsledků jsme použily deskriptivní statistiku. Výsledky: Signifikantní podíl na pozitivním sebehodnocení studenta vykazuje délka studia a psychické rozpoložení. Na základě sebereflexe byla úroveň kompetentnosti studentů od 54,2 do 72,3. Téměř polovina (49,5 %) studentů vyhodnocovala úroveň kompetentnosti jako dobrou (VAS>50-75) a 20,5 % jako velmi dobrou (VAS>75-100). Závěr: Z našich pilotních výsledků vyplývá, sebe posuzování se zvyšuje nejen délkou studia ale i opakováním jednotlivých praktických úkonů. Proto považujeme za nevyhnutné se problematikou sebe posuzování zabývat v rámci celého průběhu studia ošetřovatelství.
Název v anglickém jazyce
Verification of the degree of nursing students-self-assessment of clinical competences - Preliminary study
Popis výsledku anglicky
Introduction: Self-assessment and subsequent diagnostics for professional orientation is a complex and important process with a variety of specific aspects. The profession of a nurse is physically and mentally demanding. From the point of view of professional training and requirements for professional performance, it is one of the most difficult. There are also very specific demands on personal suitability, professional training, work style, way of life and the mental stability of the nurse. Competence - the ability to perform a profession, authority or authority to operate. In practice, competence presupposes above all the ability to communicate and cooperate, problem solving and creativity, independence and performance, responsibility, thinking and learning, argumentation and evaluation. Methodology: The following three assessment tools were selected for the pilot survey: SLCS-R Scale - Self-Liking / Self-Competence Scale Revised, DREEM - Dundee Ready Educational Environment Measure and Nursing Competence Scale. The aim of the survey was to determine the level of self-assessment of the professional competence of nursing students. The group was composed of 2nd and 3rd year nursing students / full-time form of study, at 11 Czech universities with a medical focus. Results: A significant share of the student's positive self-esteem is shown by the length of study and mental state, ie self-concept and self-acceptance. Based on self-reflection, the level of competence of students ranged from 54.2 to 72.3. Almost half (49.5%) of students rated the level of competence as good (VAS> 50-75) and 20.5% as very good (VAS> 75-100). Conclusion: Self-assessment of professional competence has an irreplaceable role in the professional training of nursing students, but shows the need for contextual interconnection of several aspects.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
30307 - Nursing
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Zdravotnícke listy
ISSN
1339-3022
e-ISSN
—
Svazek periodika
9
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
45-49
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85106871988