Vliv pandemie COVID-19 na dopravní chování a rozvoj on-line aktivit a implikace pro dopravní a územní plánování
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13510%2F22%3A43897412" target="_blank" >RIV/44555601:13510/22:43897412 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.uur.cz/casopis-uaur/cisla-casopisu-journal-issues/2022/62022/" target="_blank" >https://www.uur.cz/casopis-uaur/cisla-casopisu-journal-issues/2022/62022/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv pandemie COVID-19 na dopravní chování a rozvoj on-line aktivit a implikace pro dopravní a územní plánování
Popis výsledku v původním jazyce
Tento článek popisuje dlouhodobé dopady pandemie covid-19 na dopravní chování obyvatel urbánních oblastí ČR a přináší doporučení pro další udržitelný rozvoj těchto území. Vychází z výsledků analýz panelových dat o mobilitě dospělých obyvatel ČR během pandemie covid-19 a o dopadech nové zkušenosti obyvatel s virtuálním prostředím na dopravní chování v delším časovém období. Data byla získána ze čtyř online dotazníkových šetření opakovaných na stejném vzorku městské populace a realizovaných během let 2020 a 2021. Vyplývá z nich, že během pandemie akcelerovaly některé trendy typu práce z domova nebo online nakupování, což jsou typy cest, které výrazně ovlivňují podobu celkové mobility a její skladbu. V článku diskutujeme i další závěry plynoucí z našich analýz, a to mj. snížený podíl využívání veřejné dopravy či poměrně stabilní podíly pěší a cyklistické dopravy ? přes jejich vysoký potenciál právě v dobách pandemie. Článek se věnuje také zahraničním zkušenostem a dobré praxi podpory udržitelné mobility a zmiňuje jejich přínosy pro územně dopravní plánování měst.
Název v anglickém jazyce
Impact of the Covid-19 pandemic on transportation behaviour and development of online activities with implications for transportation and spatial planning
Popis výsledku anglicky
With recommendations for further sustainable development, this article is a description of the long-term impacts of the Covid-19 pandemic on transportation behaviour in urban areas of the Czech Republic. It is based on the results of analyses of panel data on the mobility of the adult population in the Czech Republic during the Covid-19 pandemic and the impact of new experience of virtual settings on transportation behaviour over longer periods of time. These data were collected by means of four questionnaire surveys, repeated using the same sample of an urban population in 2020 and 2021. It has been confirmed that several trends that were on the rise during the pandemic (home office work, online shopping) have had an important influence on forms and composition of mobility. The article also comments on conclusions about the reduced share of public transportation use and the relatively stable share of walking and cycling despite the high potential of these types of transportation during the pandemic. Experience from abroad and examples of good practice in sustainable mobility are addressed with particular emphasis on their benefits for spatial and transportation planning in urban areas.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50703 - Transport planning and social aspects of transport (transport engineering to be 2.1)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL04000094" target="_blank" >TL04000094: Změny dopravního chování způsobené Covid-19 a jejich společenské dopady</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Urbanismus a územní rozvoj
ISSN
1212-0855
e-ISSN
—
Svazek periodika
2022
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
23-29
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—