Miroslav Vystrčil, monografie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13530%2F18%3A43894525" target="_blank" >RIV/44555601:13530/18:43894525 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://owncloud.cesnet.cz/index.php/s/E4CDKC2SCzJ6qe8" target="_blank" >https://owncloud.cesnet.cz/index.php/s/E4CDKC2SCzJ6qe8</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Miroslav Vystrčil, monografie
Popis výsledku v původním jazyce
Petra Widžová. Miroslav Vystrčil, monografie. Text vznikl jako diplomová práce autorky s názvem "Miroslav Vystrčil - monografie", Katedra dějin a teorie umění, FUD UJEP 2017 (vedoucí práce: PhDr. Ludvík Hlaváček. , odpovědný redaktor: doc. PhDr. Tomáš Pavlíček, Ph.D.). Text knihy, který původně vznikl jako stejnojmenná diplomová práce přináší celistvý pohled na rozsáhlé a donedávna nezpracované dílo sochaře Miroslava Vystrčila (1924-2014), autora, jež byl součástí generace poválečných absolventů uměleckých škol stojící u zrodu tzv. krotké moderny a významných uměleckých proudů 50. a 60. let (Máj 57, Klub konkretistů). Práce se pokusila vytvořit celistvý pohled na rozsáhlé a dosud nezpracované dílo sochaře Miroslava Vystrčila, vykreslit jeho vývoj na pozadí osobních, ale i širších dobových událostí a výtvarných tendencí. Ukázalo se, že Vystrčil byl součástí několika významných proudů na poli výtvarného vývoje 50. a 60. let - spolu s generací poválečných absolventů uměleckých škol stál zejména u zrodu tzv. krotké moderny (členství ve skupině Máj 57), jež reagovala návratem k modernímu umění na socialistický realismus a stala se tak významným článkem na cestě k uměleckým tendencím 60. let. Ačkoliv se Vystrčilově díle, které bylo různorodé (co se týče formy i kvality), ve své době nedostalo přílišné pozornosti, povedlo se mu nejednou vystavovat v okruhu nejvýznamnějších umělců jednotlivých tendencí (Olbram Zoubek, Miloslav Chlupáč, Aleš Veselý, Hugo Demartini, Bedřich Stefan, Hana Wichterlová, Milan Grygar, Karel Malich, Stanislav Kolíbal a mnoho dalších). Svou roli sehrály jistě také životní zvraty, ale hlavně jeho spíše introvertní, přemýšlivá a velmi precizní povaha. Ve svém celku je v současnosti Vystrčilova tvorba hodnotná tím, že až exemplárně nastavuje zrcadlo době svého vzniku a reflektuje její vnější vlivy. Zejména velké množství vytvořených realizací do veřejného prostoru ukazuje, že i pro, do jisté míry politicky neideálního autora, bylo možné získat řadu zakázek a to i v nejpřísnějších letech prosazování socialistického realismu a normalizace. V tomto ohledu se práce stává střípkem ve snahách o vyvracení zažitých klišé o této etapě nedávné minulosti ilustrované na jednotlivých příbězích umělců; příspěvkem do badatelské vlny, která se snaží přispět k vykreslení tohoto období v jeho šíři a napomoci pochopení historické etapy, která se stále podílí nejen na vytváření vizuálního rámce prostředí, ve kterém žijeme. Adekvátní pochopení této kulturní vrstvy, včetně její systematické a promyšlené ochrany, je cestou k vyrovnání se s vlastní minulostí i kulturní identitou.
Název v anglickém jazyce
Miroslav Vystrčil, monography
Popis výsledku anglicky
Petra Widžová. Miroslav Vystrčil, monography The text was created as a master's thesis with the title "Miroslav Vystrčil - monograph", Department of History and Art Theory, FUD UJEP 2017 (Lecturer: PhDr. Ludvík Hlaváček, Chief Editor: doc. PhDr. Tomáš Pavlíček, Ph.D.) . The text of the book was originally written in 2017 as a Master's thesis of the same name, that aimed to introduce the personality and numerous artworks of the sculptor Miroslav Vystrčil (1924-2014). His work hasn't been researched until recently and also there were only few reflections in the available literature and sources. Emphasis was also placed to show his work and its development within the background of his personal life, context of the political situation and general Fine Arts development. For this purpose the most important source was Vystrčil's inheritance, well preserved in his studio and garden in Prague. Also interviews with family and friends became an important part of the work. Research showed that Vystrčil, who was a part of generation that graduated soon after World War II, was part of important art movements of the 1950s and 1960s. He was also a member of important art groups, for example Máj 57, that responded to the Socialist realism with the return to Modern Art and has become an important link on the way to the art tendencies of the 1960s. Although Vystrčil's work did not receive too much attention at that time, he often exhibited in the circle of the important Artists (Olbram Zoubek, Miloslav Chlupac, Aleš Veselý, Hugo Demartini, Bedřich Stefan, Hana Wichterlová, Milan Grygar, Karel Malich, Stanislav Kolíbal and many others). In its entirety, Vystrčil's work is nowadays valuable, because it exemplarily sets the mirror to the age of its origin and reflects its external influences. A large number of realizations in public spaces also show that even for a politically non-ideal author it was possible to obtain a number of commis-sions, even in the most severe years of promoting Socialist realism. In this respect, work is becoming a fragment in attempts to discredit clichés about this page of the recent past, illustrated on individual artists' stories and help to understand the historical stage that created not only the visual framework of the environment we live in.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7561-167-3
Počet stran knihy
133
Název nakladatele
Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta umění a designu a Muzeum města Ústí nad Labem
Místo vydání
Ústí nad Labem
Kód UT WoS knihy
—