Umění, výuka, obsah.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13530%2F18%3A43895930" target="_blank" >RIV/44555601:13530/18:43895930 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://konferencia.kreativnevzdelavanie.sk/archiv/" target="_blank" >https://konferencia.kreativnevzdelavanie.sk/archiv/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Umění, výuka, obsah.
Popis výsledku v původním jazyce
Text srovnává dva příklady děl z různých symbolických systémů, z hudebního a výtvarného tak, aby mohl otevřít problematiku vztahu teorií a výuky expresivních oboru. Ověřuje účinnost termínů Nelsona Goodmana denotace, exemplifikace, exprese, které chápe jako objektivační kritéria tvorby významu. Vyvažuje je ve shodě s teorií artefiletiky termíny subjektivačními. Zdůvodňuje jejich performativitu a uvažuje dvě poznávací perspektivy, 1. a 3. osoby (Searle). Za podstatné cíle považuje tvorbu a interpretaci díla chápat tak, že zásadně překračují původní kauzalitu bezprostřední biologické odezvy na dílo, či na inspiraci, protože předpokládá vědomé vyjádření obsahového invariantu díla a dává možnost k hledání alternativ. To považuje za důležitou charakteristiku výuky expresivních, tedy k tvorbě směřovaných předmětů.
Název v anglickém jazyce
Art, teaching, kontent
Popis výsledku anglicky
The text compares two examples of works from various symbolic systems, both musical and visual, so as to open up the relationship between theories and the teaching of the expressive field. It verifies the effectiveness of Nelson Goodman's terms denotation, exemplification, expression, which he understands as objective criteria of meaning. It balances them with the subjective ones in accordance with the theory of artefile. It justifies their performance and considers two cognitive perspectives, 1st and 3rd person (Searle). For essential aims, the creation and interpretation of the work is to be understood as basically going beyond the original causality of the immediate biological response to the work or inspiration, as it presupposes a conscious expression of the content invariant of the work and gives the opportunity to find alternatives. This is considered an important characteristic of the teaching of expressive, ie the creation of directed objects.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60500 - Other Humanities and the Arts
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Kreatívne vzdelávanie
ISBN
978-80-557-1519-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
69-84
Název nakladatele
KVK PdF UMB : Banská Bystrica
Místo vydání
Banská Bystrica
Místo konání akce
on-line
Datum konání akce
12. 6. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—