Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Preschool Indicators of Success in Reading Literacy Development

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13530%2F20%3A43895751" target="_blank" >RIV/44555601:13530/20:43895751 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2021/02/02_Zapotocna.pdf" target="_blank" >http://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2021/02/02_Zapotocna.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    slovinština

  • Název v původním jazyce

    Predškolské indikátory úspešného vývinu čitateľskej gramotnosti

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Príspevok približuje diskusiu o otázkach predškolských prediktorov vývinu gramotnosti, ktorá poukazuje na to, že prediktívna validita ukazovateľov fonematického uvedomovania (ďalej FU) je viazaná najmä na bazálne úrovne procesu čítania v počiatočnom štádiu osvojovania si písanej reči. Vo vzťahu k vyšším úrovniam procesu čítania v neskorších etapách vývinu čitateľskej gramotnosti však nemajú zásadnejší význam. Korelačné a regresné analýzy vzťahov medzi ukazovateľmi FU a porozumením významu krátkych viet a súvislého príbehu sledovaných v skupine 382 predškolákov vo veku 5-6 rokov naznačujú tesnejšie vzťahy s porozumením len na úrovni reprodukcie doslovného významu. Vzťahy medzi FU a porozumením implicitného významu textu v oboch úlohách sú štatisticky nevýznamné. Štruktúra uvedených vzťahov vrátane celkových výkonov vo všetkých ukazovateľoch však závisí aj od sociálno-ekonomického zázemia rodiny. Zaznamenané zistenia sú v súlade s výsledkami štúdií, ktoré dokumentujú, že kultúrne senzitívnejšie ukazovatele porozumenia textu by mali byť spoľahlivejším prediktorom vývinu čítania na vyšších úrovniach kognitívneho spracovania v dlhodobejšej perspektíve a sú interpretované v kontexte predškolskej edukácie a intervencie.

  • Název v anglickém jazyce

    Preschool Indicators of Success in Reading Literacy Development

  • Popis výsledku anglicky

    The paper discuss the issue of preschool predictors of literacy development pointing out that predictive validity of phonological awareness relates mainly to the basic processes of reading in the early stages of learning to read. However, in relation to higher levels of the reading process in the later stages of literacy development, it loses its more fundamental importance. Correlation and regression analyses of the relationships between phonological awareness and text comprehension in two tasks (short sentences and meaningful story listening comprehension) examined in a group of 382 preschoolers aged 5-6 years shows significant relations with understanding only at the level of reproduction of explicit literal meaning (cued-recall items). The relationships between phonological awareness and understanding the implicit meaning (free-recall items, content related inferences, etc.) in both tasks are statistically insignificant. The structure of these relationships, as well as the overall performance in all measures depends also on the socioeconomic background of the family. The findings are consistent with the results of studies documenting that culturally more sensitive measures of text comprehension may be more reliable predictors of literacy at the level of higher cognitive processes in reading in longer term and are interpreted in the context of pre-school education and intervention.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání

  • ISSN

    2533-7882

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    4

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    31-48

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus