Zkušenosti s emisemi persistentní organických látek z dopravy v České republice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F08%3A%230000479" target="_blank" >RIV/44994575:_____/08:#0000479 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Emissions of persistent organic pollutants from transport in the Czech Republic experience
Popis výsledku v původním jazyce
This paper introduces the situation of POPs transport emissions in the Czech Republic since 1993 including the prediction for 2010 and 2015 years, determination of emission factors, possibilities of its reduction and legislative framework. From achievedresults it is evident that the emissions from the road and railway transport exceed 28 tons in 2005. The naphtalene creates more than 90 % in emissions of vehicles fulfilling EURO I-III limits. The phenanthrene (about 50 % of PAHs) predominates in emissions of older gasoline vehicles that do not fulfil EURO limits, naphtalene content is about 10 %. Total emissions of PCDDs and PCDFs are relatively low in the same context in emissions of mostly older vehicles, manufactured before acceptance of EURO limits.
Název v anglickém jazyce
Emissions of persistent organic pollutants from transport in the Czech Republic experience
Popis výsledku anglicky
This paper introduces the situation of POPs transport emissions in the Czech Republic since 1993 including the prediction for 2010 and 2015 years, determination of emission factors, possibilities of its reduction and legislative framework. From achievedresults it is evident that the emissions from the road and railway transport exceed 28 tons in 2005. The naphtalene creates more than 90 % in emissions of vehicles fulfilling EURO I-III limits. The phenanthrene (about 50 % of PAHs) predominates in emissions of older gasoline vehicles that do not fulfil EURO limits, naphtalene content is about 10 %. Total emissions of PCDDs and PCDFs are relatively low in the same context in emissions of mostly older vehicles, manufactured before acceptance of EURO limits.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
DI - Znečištění a kontrola vzduchu
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2008
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Transactions on Transport Sciences
ISSN
1802-971X
e-ISSN
—
Svazek periodika
vol. 2
Číslo periodika v rámci svazku
no. 1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—