Čištění nízkohlučných povrchů vozovek a změna jejich hlučnosti na území ČR sledovaná metodou CPX
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F16%3AN0000009" target="_blank" >RIV/44994575:_____/16:N0000009 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://apps.szu.cz/svi/hygiena/show.php?kat=archiv/h2016-4-04" target="_blank" >http://apps.szu.cz/svi/hygiena/show.php?kat=archiv/h2016-4-04</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Čištění nízkohlučných povrchů vozovek a změna jejich hlučnosti na území ČR sledovaná metodou CPX
Popis výsledku v původním jazyce
Problematika hluku patří mezi klíčové problémy dlouhodobého provozu na pozemních komunikacích z hlediska jejích negativních vlivů na životní prostředí a zdraví člověka, která je do značné míry ovlivňována technickým stavem komunikace – obrusné vrstvy. Hluk generovaný kontaktem pneumatiky s vozovkou převládá u osobních vozidel od rychlosti cca 40 km/h, proto v posledních letech představují nízkohlučné povrchy efektivní protihlukové opatření. Na území ČR se jednalo v roce 2010 o jednotky případů pokládky specializovaného povrchu, již v roce 2013 se jednalo o desítky případů realizací. U nízkohlučných povrchů byla prokázána rychlejší akustická degradace, která může souviset i s tím, že čištění těchto specializovaných krytů vozovek se v ČR neprovádí. Článek uvádí výsledky měření pomocí metody CPX provedeného v rámci projektu TAČR č. TE01020168 – „Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu“ – CESTI, kdy srovnává změny akustického tlaku A měřené na styku pneumatika/vozovka nízkohlučných povrchů vozovek na nichž bylo provedeno čistění a to opakovaně několik let po sobě.
Název v anglickém jazyce
Cleaning low noise pavements and change their noise in the Czech Republic monitored by CPX method
Popis výsledku anglicky
The issue of noise is among the key issues of long-term road transport in terms of its negative impacts on the environment and human health, which is considerably affected by road technical condition – road wearing course. The noise generated by a contact of tyre and road surface occurs with vehicles from the speed of approx. 40 km/h and higher, therefore low-noise road pavements have recently been used as anti-noise measures. Although there were just several cases of specialized surface installation in the Czech Republic in 2010, in 2013 there were already dozens of cases. Faster acoustic degradation has been found with low-noise surfaces, which may be related to an aspect of absence of cleaning of these specialized surfaces in the Czech Republic. The article shows measurement results with the use of CPX method performed within the project of Technological Agency of the Czech Republic No. TE01020168 – “Centre for Effective and Sustainable Transport Infrastructure” – CESTI, and compares changes of acoustic pressure A measured at the interface tyre/road surface of low noise road pavements which were repeatedly cleaned for several years.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
FQ - Veřejné zdravotnictví, sociální lékařství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Hygiena
ISSN
1802-6281
e-ISSN
—
Svazek periodika
61
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
152-156
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—