Nízkohlučné povrchy – jejich účinnost a zkušenosti z praxe v České republice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F20%3AN0000094" target="_blank" >RIV/44994575:_____/20:N0000094 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.konferencedopravniinfrastruktura.cz/2020/pozvanka-na-konferenci/" target="_blank" >https://www.konferencedopravniinfrastruktura.cz/2020/pozvanka-na-konferenci/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nízkohlučné povrchy – jejich účinnost a zkušenosti z praxe v České republice
Popis výsledku v původním jazyce
KŘIVÁNEK, V., MARKOVÁ, P., HABLOVIČOVÁ, B., Nízkohlučné povrchy – jejich účinnost a zkušenosti z praxe v České republice. In Konference dopravní infrastruktura 2020, Litomyšl, 16. – 17. 9. 2020, s. 144 – 147. Hlučnost na pozemních komunikacích je ovlivňována několika zásadními faktory – intenzitou a složením dopravního provozu, rychlostí dopravního proudu a povrchem pozemní komunikace. Převládajícím zdrojem hluku je hluk generovaný kontaktem pneumatiky s vozovkou u současných osobních vozidel se spalovacím či vznětovým motorem již od rychlosti cca 40 km/h, u vozidel s elektromotorem již od rychlostí cca 20 km/h. Proto stav obrusné vrstvy vozovky pozemní komunikace s rozvojem elektromobility bude hrát stále významnější roli v celkové hlukové zátěži. S ohledem na dopady na životní prostředí se v poslední době nejen v ČR začínají častěji uplatňovat obrusné vrstvy se sníženou hlučností – nízkohlučné povrchy, které mohou mít významný dopad i pro budoucí rozvoj území, respektive socioekonomické hodnocení regionu, potažmo dlouhodobě udržitelnou dopravu. Technické podmínky č. 259 Ministerstva dopravy se komplexněji zabývají problematikou asfaltových směsí pro obrusné vrstvy se sníženou hlučností, jež stanovují i postup hodnocení hlučnosti povrchů vozovek.
Název v anglickém jazyce
Low-noise pavements – their effectiveness and practical experience in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
KŘIVÁNEK, V., MARKOVÁ, P., HABLOVIČOVÁ, B., Low-noise pavements – their effectiveness and practical experience in the Czech Republic. In Konference dopravní infrastruktura 2020, Litomysl, 16. – 17. 9. 2020, s. 144 – 147. Road traffic noise is influenced by several fundamental factors – the intensity and composition of traffic, the speed of the traffic flow and the surface of the road. The predominant source of noise is noise generated by the tyre-road contact. For contemporary passenger cars with an internal combustion or diesel engine this noise starts at a speed of about 40 km/h, in vehicles with an electric motor this noise starts at a speed of about 20 km/h. Therefore, the condition of a wearing course will play more significant role in the overall noise load with the development of electromobility. With regard to environmental impacts, low-noise wearing courses have recently become, and not only in the Czech Republic, more frequently used – low-noise pavements which can have a significant impact on future territory development, socio-economic evaluation of the region and long-term sustainable transport. Technical conditions No. 259 of the Ministry of Transport deals more comprehensively with the issue of asphalt mixtures for low-noise wearing courses. It also determines the procedure for assessing the noisiness of road surfaces.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50703 - Transport planning and social aspects of transport (transport engineering to be 2.1)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL02000258" target="_blank" >TL02000258: Rozvoj území s využitím nízkohlučných vozovek</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů