Dlouhodobá změna hlučnosti povrchů pozemních komunikací a jejich hodnocení
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F19%3AN0000036" target="_blank" >RIV/44994575:_____/19:N0000036 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://hygiena.szu.cz/cz/artkey/hyg-201901-0002_dlouhodoba-zmena-hlucnosti-povrchu-pozemnich-komunikaci-a-jejich-hodnoceni.php?l=cz" target="_blank" >https://hygiena.szu.cz/cz/artkey/hyg-201901-0002_dlouhodoba-zmena-hlucnosti-povrchu-pozemnich-komunikaci-a-jejich-hodnoceni.php?l=cz</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.21101/hygiena.a1612" target="_blank" >10.21101/hygiena.a1612</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dlouhodobá změna hlučnosti povrchů pozemních komunikací a jejich hodnocení
Popis výsledku v původním jazyce
Snížení emisí hluku do životního prostředí je prioritou dopravní politiky jak jednotlivých států, tak Evropské unie. Hlučnost z provozu na silničních komunikacích, představuje dominantní podíl na celkové hlukové zátěži a je ovlivňována intenzitou, složením a rychlostí dopravního proudu, ovšem také technickým stavem vozovky, tedy stavem její obrusné vrstvy. Realizace obrusných směsí se sníženou hlučností na pozemních komunikacích představuje velmi efektivní protihlukové opatření přímo u zdroje hluku. Na základě doporučení technické komise TC 227/WG5 Evropského výboru pro normalizaci CEN a výsledků evropského projektu ROSSANE je pro monitoring hlučnosti povrchů vozovek výhradně upřednostňována metoda CPX, která jako ISO norma vyšla v březnu 2017. V České republice se dosud v omezené míře používá aplikace technologií asfaltových vrstev snižujících hlučnost, přičemž tyto technologie mají svá specifika. Z hlediska akustického hodnocení těchto technologií se postupuje v ČR dle nového závazného předpisu Ministerstva dopravy ČR, TP 259 Asfaltové směsi pro obrusné vrstvy se sníženou hlučností, který vyšel v prosinci 2017.
Název v anglickém jazyce
Long-term change in noise level of road pavements and their assessment
Popis výsledku anglicky
Reduction of noise emission into the environment is a priority of transport policies of individual countries as well as the European Union. Road traffic noise has a dominant share in the total noise production and is influenced by traffic volume, traffic composition, traffic flow speed, as well as road pavement technical condition, i.e. condition of its wearing course. The installation of low-noise wearing courses on road pavements is a very effective acoustic measure directly at the noise source. Based on the recommendation of technical committee TC 227/WG5 of the European Committee for Standardisation CEN and results of European project ROSSANE, the CPX method, which was published as an ISO standard in March 2017, is exclusively preferred for the monitoring of road pavement noise. Technologies of asphalt mixtures reducing noise has been applied in the Czech Republic. These technologies have their specific features. Regarding the acoustic assessment of these technologies in the Czech Republic, a binding technical specifications TP 259 Asphalt mixtures for low-noise wearing courses, published by the Ministry of Transport in December 2017, are in use.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50703 - Transport planning and social aspects of transport (transport engineering to be 2.1)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL02000258" target="_blank" >TL02000258: Rozvoj území s využitím nízkohlučných vozovek</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Hygiena
ISSN
1210-7778
e-ISSN
1803-1048
Svazek periodika
64
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
5-9
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—