Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Identification of Hazardous Locations in Regional Road Network – Comparison of Reactive and Proactive Approaches

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F16%3AN0000055" target="_blank" >RIV/44994575:_____/16:N0000055 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.trpro.2016.05.392" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1016/j.trpro.2016.05.392</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.trpro.2016.05.392" target="_blank" >10.1016/j.trpro.2016.05.392</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Identification of Hazardous Locations in Regional Road Network – Comparison of Reactive and Proactive Approaches

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The study objective is to compare three approaches to identification of hazardous road locations: (1) Traditional reactive accident-based approach, resulting in identification of accident black spots; (2) State-of-the-art empirical Bayes method using accident prediction model, which identifies critical locations, i.e. both real and potential black spots; (3) Proactive “preliminary” road safety inspection, identifying the risk factors, which may potentially increase accident occurrence and severity. Regional rural road network (approx. 1000 km) in South Moravia, Czech Republic was used. The methods were applied in identification and ranking of hazardous road locations in the studied network. It was found that black spot approach is not a suitable method, especially in low-volume road network with scattered accident occurrence. On the other hand risk index, based on road safety inspection, is a valid alternative, with ranking performance comparable to state-of-the-art empirical Bayes method. In addition both empirical Bayes and risk index methods are compared with respect to their data requirements. Their mutual application is recommended as a suitable replacement of traditional black spot management, as well as a step forward to a proactive road network safety management.

  • Název v anglickém jazyce

    Identification of Hazardous Locations in Regional Road Network – Comparison of Reactive and Proactive Approaches

  • Popis výsledku anglicky

    The study objective is to compare three approaches to identification of hazardous road locations: (1) Traditional reactive accident-based approach, resulting in identification of accident black spots; (2) State-of-the-art empirical Bayes method using accident prediction model, which identifies critical locations, i.e. both real and potential black spots; (3) Proactive “preliminary” road safety inspection, identifying the risk factors, which may potentially increase accident occurrence and severity. Regional rural road network (approx. 1000 km) in South Moravia, Czech Republic was used. The methods were applied in identification and ranking of hazardous road locations in the studied network. It was found that black spot approach is not a suitable method, especially in low-volume road network with scattered accident occurrence. On the other hand risk index, based on road safety inspection, is a valid alternative, with ranking performance comparable to state-of-the-art empirical Bayes method. In addition both empirical Bayes and risk index methods are compared with respect to their data requirements. Their mutual application is recommended as a suitable replacement of traditional black spot management, as well as a step forward to a proactive road network safety management.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20104 - Transport engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/ED2.1.00%2F03.0064" target="_blank" >ED2.1.00/03.0064: Dopravní VaV centrum</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Transportation Research Procedia (Transport Research Arena TRA2016)

  • ISBN

  • ISSN

    2352-1465

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    4209-4217

  • Název nakladatele

  • Místo vydání

  • Místo konání akce

    Varšava

  • Datum konání akce

    18. 4. 2016

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    000383251004032