Dlouhodobé hodnocení hlučnosti povrchů vozovek
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F17%3AN0000044" target="_blank" >RIV/44994575:_____/17:N0000044 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.cdv.cz/metodiky/" target="_blank" >https://www.cdv.cz/metodiky/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dlouhodobé hodnocení hlučnosti povrchů vozovek
Popis výsledku v původním jazyce
Účelem předkládané metodiky je poskytnutí efektivního nástroje pro hodnocení vývoje hlučnosti jednotlivých typů povrchů vozovek pozemních komunikací v průběhu jejich užívání, při kterém se vyžívá metoda CPX v souladu s normou ISO 11819-2. Měření hlučnosti pomocí metody CPX se provádí na styku pneumatika/vozovka a je nezávislé na okolí pozemní komunikace i vlastním dopravním proudu, jeho složení a rychlosti. Metodika uvádí akustické hodnoty jednotlivých typů povrchů vozovek pozemních komunikací a jejich změnu v čase. Tyto hodnoty byly získány na základě opakovaných měření prováděných na stejných úsecích vozovek v průběhu šesti let. Metodika má umožnit to, aby hlukové parametry povrchů vozovek v různé době životnosti pozemních komunikací mohly být na území ČR jednoznačně posuzovány prostřednictvím kontinuálního in-situ měření pomocí CPX metody, při využití referenční pneumatiky P1 (Uniroyal Tigerpaw 225/60 R16 SRTT) a provedení všech požadovaných korekcí daných normou ISO 11819-2 (např. rychlost jízdy; teplota vzduchu, případně povrchu; tvrdost pneumatiky, apod.).
Název v anglickém jazyce
Long-term Noise Assessment of Road Pavements
Popis výsledku anglicky
The aim of the presented methodology is to have an effective tool for assessing noise of individual types of road pavements during their operation while using CPX method in compliance with ISO 11819-2 standard. The noise measurement with the use of the CPX method is performed at the interface tyre/road and is independent to the road surroundings, and traffic flow and its composition and speed. The methodology specifies acoustic values of individual types of road pavements and their change over time. These values are obtained through repeated measurements performed on the same road segments within six years. The methodology is designed to allow noise parameters of road pavements in different periods of life span to be assessed in the Czech Republic through continual in-situ measurements with the use of the CPX method, a reference tyre P1 (Uniroyal Tigerpaw 225/60 R16 SRTT), and all required corrections by ISO 11918-2 (for example: speed, air or surface temperature, tyre hardness).
Klasifikace
Druh
N<sub>metS</sub> - Metodiky schválené orgánem státní správy
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TA04021486" target="_blank" >TA04021486: Nástroje pro analýzu a hodnocení environmentálních dopadů hluku vozovek</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
Metodika NAHEH
Číslo předpisu
122/2017-710-VV/1
Technické parametry
KŘIVÁNEK, Vítězslav et al. Dlouhodobé hodnocení hlučnosti povrchů vozovek. Certifikovaná metodika. Brno: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., 2017. 52 s. ISBN 978-80-88074-53-3. Tato metodika vznikla za finanční podpory TA ČR. Certifikační orgán: ČR, Ministerstvo dopravy, Odbor ITS – osvědčení o uznání uplatněné certifikované metodiky č. j. 122/2017-710-VV/1 ze dne 18. 12. 2017. Ing. Vítězslav Křivánek. Ph.D., e-mail: vitezslav.krivanek@cdv.cz, mob.: 601 321 681. Certifikovaná metodika díky přidělenému ISBN a povinné distribuci výtisků je volně k dispozici ve veřejných knihovnách.
Ekonomické parametry
Metodika se primárně zabývá akustickou charakterizací povrchů vozovek pozemních komunikací z hlediska jejich dlouhodobého vývoje pro jednotlivé typy vrchních obrusných krytů. Tato tvrdá data, která byla získána dlouhodobými měřicími opakovanými kampaněmi na území ČR, mohou sloužit jako důležitý vstupní podklad pro další hodnocení a analýzy. Bude možné provést eliminaci v některých případech zbytečně vynaložených nákladů na budování dodatečných technických řešení pro omezení hluku (např. protihlukových stěn, obchvatů komunikací), pokud je možné hluk ze silniční komunikace snížit např. využitím specializovaných nízkohlučných povrchů nebo náhradou nevyhovujícího krytu povrchu pozemní komunikace.
Označení certifikačního orgánu
Ministerstvo dopravy, nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů