Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Hodnocení dopadu silniční infrastruktury na bezpečnost dopravy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F18%3AN0000040" target="_blank" >RIV/44994575:_____/18:N0000040 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Hodnocení dopadu silniční infrastruktury na bezpečnost dopravy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Silniční doprava je součástí každodenního života, způsobuje však i negativní externality, mezi něž patří dopravní nehody a dopady na životní prostředí. Zatímco však pro hodnocení dopadů dopravy na životní prostředí existují evaluační procesy, situace ohledně bezpečnosti není ustálená. Uvedená skutečnost byla motivem výzkumného projektu, ze kterého článek vychází. Článek nejprve popisuje aktuální stav poznání. Hodnocení dopadu silniční infrastruktury na bezpečnost dopravy se v EU provádí relativně málo, navíc často ne dostatečně podrobně. Například postupy, používané i v ČR, se soustřeďují jen na silniční úseky a opomíjí důležitý vliv křižovatek. Po vzoru Velké Británie a skandinávských zemí byla proto zvolena metodologie, založená na predikčních modelech nehodovosti a hodnotách účinnosti dopravně bezpečnostních opatření, zohledňujících úseky i křižovatky. V další části je popsán postup přípravy predikčních modelů a hodnot účinnosti opatření, následovaný popisem praktické aplikace na hodnocení obchvatu obce. Pomocí nové metodologie byl zjištěn pozitivní dopad (snížení socioekonomických ztrát z dopravní nehodovosti), zatímco v původní dokumentaci, založené na tradičním postupu, byl vliv na nehody vyjádřen jako nulový. Tím získává hodnotitel objektivní argument ve prospěch stavby obchvatu. Závěrem je nastíněna role hodnocení dopadu v evaluačním výzkumu bezpečnosti silničního provozu. Představený výzkum lze považovat za jeden z kroků směrem k praxi založené na evidenci a racionálnímu řízení bezpečnosti silničního provozu.

  • Název v anglickém jazyce

    Evaluation of road infrastructure impact on traffic safety

  • Popis výsledku anglicky

    Road transport is a part of everyday life, however it also creates negative externalities, including traffic accidents and environmental impacts. While the former is commonly assessed using EIA, situation regarding road safety impact assessment is far from ideal. This was a motive behind the research project, this paper is based on. First, the paper describes current state of practice. In the EU, road safety impact assessment is conducted relatively rarely and in an insufficient detail. The processes, used for example in the Czech Republic, focus only on road segments and neglect an important influence of road intersections. Following examples from the UK and Nordic countries, the approach based on accident prediction models and accident modification factors was adopted, considering both road segments and intersections. Next, development of accident prediction models and accident modification factors is described, followed by a practical application example of road bypass assessment. Using the proposed methodology, a positive impact was found (reduction of accident socio-economic losses), while according to the traditional methodology, safety impact was defined as zero. This provides an objective positive argument for building a road bypass. Finally, the role of road safety impact assessment in evaluation research is presented. The presented research may be considered a step towards evidence-based practice and rational road safety management.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20104 - Transport engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Evaluační teorie a praxe

  • ISSN

    2336-114X

  • e-ISSN

    2336-1158

  • Svazek periodika

    6

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    1-23

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus