Vliv nedodržování bezpečného odstupu od předchozího vozidla na nehodovost v ČR
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F18%3AN0000067" target="_blank" >RIV/44994575:_____/18:N0000067 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv nedodržování bezpečného odstupu od předchozího vozidla na nehodovost v ČR
Popis výsledku v původním jazyce
Mezery mezi vozidly představují jeden z nepřímých ukazatelů bezpečnosti silniční dopravy. V ČR je doporučená hodnota bezpečného odstupu větší jak dvě sekundy. Proto jsme provedli sběr dat na 91 lokalitách silnic I. a II. tříd v obci a mimo obec. Dopravní proud jsme monitorovali minimálně po dobu 24 hodin na všech stanovištích. Zjistili jsme, že průměrný podíl mezer menších jak dvě sekundy se pohybuje okolo 25 %. Dále jsme se zaměřili na stanovení vlivu tohoto podílu na nehodovost pomocí multifaktorové analýzy. Touto metodou jsme se snažili vysvětlit vliv hodinové intenzity, délky úseku, křivolakosti, šířky jízdního pásu, zpevnění vozovky, lokality, 85. percentilu rychlosti, průměrné rychlosti a podílu mezer menších jak dvě sekundy na počet dopravních nehod. Ověřili jsme tak (matematicky) pozitivní vliv podílu nedodržování doporučeného odstupu a rychlosti na počet dopravních nehod. Přičemž vliv podílu nedodržování doporučeného odstupu na počet dopravních nehod je v intravilánu přibližně dvakrát větší než v extravilánu.
Název v anglickém jazyce
Influence of non-observance of the safe distance from the previous vehicle to the accident in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
Gaps between vehicles are one of the indirect road safety performance indicators. The recommended safe distance between vehicles is more than two seconds in Czech Republic. We have collected data on 91 localities of first class roads and second class roads both in urban and rural area. Traffic flow has been monitored for at least 24 hours at all localities. We found that the average share of gaps shorter than two seconds is around 25%. We also focused on determination of the accident rate impact using multifactor analysis. Using this method, we tried to explain the impact of the hourly intensity, section length, curvature, width of the lane, road shoulders, location, 85th speed percentile, average speed and share of gaps shorter than two seconds in the number of traffic accidents.We verified (in mathematical way) the share of not respecting the recommended safe distance and not respecting maximum speed on final number of traffic accidents. The share of not respecting the recommended safe distance on final number of traffic accidents on roads in urban area is approximately twice as large as on roads in rural area.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/ED2.1.00%2F03.0064" target="_blank" >ED2.1.00/03.0064: Dopravní VaV centrum</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Silniční obzor
ISSN
0322-7154
e-ISSN
—
Svazek periodika
2018
Číslo periodika v rámci svazku
7-8
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
220-223
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—