Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vliv nedodržování bezpečného odstupu od předchozího vozidla na nehodovost v ČR

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F18%3AN0000067" target="_blank" >RIV/44994575:_____/18:N0000067 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vliv nedodržování bezpečného odstupu od předchozího vozidla na nehodovost v ČR

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Mezery mezi vozidly představují jeden z nepřímých ukazatelů bezpečnosti silniční dopravy. V ČR je doporučená hodnota bezpečného odstupu větší jak dvě sekundy. Proto jsme provedli sběr dat na 91 lokalitách silnic I. a II. tříd v obci a mimo obec. Dopravní proud jsme monitorovali minimálně po dobu 24 hodin na všech stanovištích. Zjistili jsme, že průměrný podíl mezer menších jak dvě sekundy se pohybuje okolo 25 %. Dále jsme se zaměřili na stanovení vlivu tohoto podílu na nehodovost pomocí multifaktorové analýzy. Touto metodou jsme se snažili vysvětlit vliv hodinové intenzity, délky úseku, křivolakosti, šířky jízdního pásu, zpevnění vozovky, lokality, 85. percentilu rychlosti, průměrné rychlosti a podílu mezer menších jak dvě sekundy na počet dopravních nehod. Ověřili jsme tak (matematicky) pozitivní vliv podílu nedodržování doporučeného odstupu a rychlosti na počet dopravních nehod. Přičemž vliv podílu nedodržování doporučeného odstupu na počet dopravních nehod je v intravilánu přibližně dvakrát větší než v extravilánu.

  • Název v anglickém jazyce

    Influence of non-observance of the safe distance from the previous vehicle to the accident in the Czech Republic

  • Popis výsledku anglicky

    Gaps between vehicles are one of the indirect road safety performance indicators. The recommended safe distance between vehicles is more than two seconds in Czech Republic. We have collected data on 91 localities of first class roads and second class roads both in urban and rural area. Traffic flow has been monitored for at least 24 hours at all localities. We found that the average share of gaps shorter than two seconds is around 25%. We also focused on determination of the accident rate impact using multifactor analysis. Using this method, we tried to explain the impact of the hourly intensity, section length, curvature, width of the lane, road shoulders, location, 85th speed percentile, average speed and share of gaps shorter than two seconds in the number of traffic accidents.We verified (in mathematical way) the share of not respecting the recommended safe distance and not respecting maximum speed on final number of traffic accidents. The share of not respecting the recommended safe distance on final number of traffic accidents on roads in urban area is approximately twice as large as on roads in rural area.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20104 - Transport engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/ED2.1.00%2F03.0064" target="_blank" >ED2.1.00/03.0064: Dopravní VaV centrum</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Silniční obzor

  • ISSN

    0322-7154

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2018

  • Číslo periodika v rámci svazku

    7-8

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    4

  • Strana od-do

    220-223

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus