SW pro konfiguraci a sledování stavu dopravy na objezdových trasách – management DP
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F19%3AN0000026" target="_blank" >RIV/44994575:_____/19:N0000026 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://imosys.cdvinfo.cz/" target="_blank" >https://imosys.cdvinfo.cz/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
SW pro konfiguraci a sledování stavu dopravy na objezdových trasách – management DP
Popis výsledku v původním jazyce
Software v reálném čase sleduje a vyhodnocuje jízdní doby na předdefinovaných trasách na základě dat z plovoucích vozidel získaných z Datového distribučního rozhraní Národního dopravního informačního centra. Na základě vyhodnocení připraví datovou zprávu ve formátu JSON obsahující dopravní značku a text s informací a případným doporučením, které mají být zobrazeny na informačním vozíku, případně informačním portálu, umístěném před dálniční uzavírkou nebo rozdvojením alternativních tras. Potřebné informace o sledovaných trasách a schémata informačních zpráv je možné zadávat prostřednictvím webového rozhraní. Zprávy jsou poskytovány prostřednictvím API uživatelům, kteří je zobrazují na informačních vozících a portálech. Hlavní přínos výsledku je celospolečenský, kdy by jeho využití v dálničních uzavírkách, případně na alternativních trasách, mělo vést k informování a efektivnější navigaci řidičů před rozdvojením možných tras. Při tvorbě kolon na hlavní trase dochází k vyrovnání cestovních dob. Tím se hlavní a odklonová trasa stávají z hlediska komfortu řidiče rovnocenné a jejich kapacity lze efektivně sčítat, pokud je dopravní proud efektivně rozložen, k čemuž má systém napomáhat. Výsledkem jsou menší ztráty uživatelů, jejich větší komfort a efektivní využití existující infrastruktury.
Název v anglickém jazyce
SW for configuration and evaluation of traffic flow state on diversion routes - TF management
Popis výsledku anglicky
The software evaluates travel time on pre-defined routes based on floating car data obtained from Data distribution centre of NDIC. Based on the evaluation, it prepares a data message in JSON format that includes information about variable traffic sign and text with traffic information and possible recommendation that shall be displayed on information truck or portal located ahead of a motorway work zone or split point of two alternative routes. All the necessary information about the routes and the schemata of the VMS can be entered via web interface. The messages are distributed via API to the end users that will display them on the specific information trucks and portals. The main asset of the system is its all-societal contribution. It's usage at work zones and possibly other alternative routes should lead to information and more efficient routing for drivers ahead of route bifurcation. When there is congestion on the main route the travel times on the alternative routes can get equal. That makes the routes equivalent in terms of driver comfort and their capacities can be summed if the traffic flow is properly divided. This leads to reduced travel times and higher comfort for the drivers and to more efficient utilization of existing road network.
Klasifikace
Druh
R - Software
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TH02010800" target="_blank" >TH02010800: ImoSYS - Inovativní mobilní telematický systém na pozemních komunikacích</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
Sledovací SW systému ImoSYS
Technické parametry
Software je implementován jako webová aplikace, skládající se z několika částí. Základem je algoritmus, který vyhodnocuje jízdní doby na sledovaných trasách pozemních komunikací. Tyto jsou získávány v reálním čase z dat plovoucích vozidel, které jsou přijímány z API Datového distribučního rozhraní NDIC. Druhým vstupem jsou pak údaje zadané prostřednictvím webového rozhraní. Tyto zahrnují TMC segmenty sledovaných tras, údaje o dopravní uzavírce a odklonové trase, případně dvojici alternativních tras, schémata informačních zpráv, které se mají zobrazovat na ZPI a parametry rozhodovacího algoritmu. Na základě uvedených vstupů je z definované sady schémat vybráno jedno odpovídající aktuální dopravní situaci a obecné popisy jsou nahrazeny konkrétními údaji (označení a staničení komunikace, aktuální dojezdové doby, atd.). Datová zpráva popisující v předepsaném formátu obsah informační zprávy je prostřednictvím API odesálána příjemcům, kteří informační zprávu dále dobrazí na konkrétní ZPI.
Ekonomické parametry
Předpokládá se zisk z implementace SW v rámci mobilního telematického systému ImoSYS.
IČO vlastníka výsledku
44994575
Název vlastníka
Centrum dopravního výzkumu, v.v.i., ELTODO, a.s.