Neoprávněné vstupy osob do prostoru dráhy jako důsledek nerespektování zákona nebo nerespektování přirozených pěších vazeb?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F19%3AN0000060" target="_blank" >RIV/44994575:_____/19:N0000060 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://secure.cdv.cz/wwwroot/include/amre.php?did=207738" target="_blank" >https://secure.cdv.cz/wwwroot/include/amre.php?did=207738</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Neoprávněné vstupy osob do prostoru dráhy jako důsledek nerespektování zákona nebo nerespektování přirozených pěších vazeb?
Popis výsledku v původním jazyce
V České republice každoročně zemře na železniční síti mimo přejezdy okolo 200 chodců po střetu s drážním vozidlem, zpravidla v důsledku pohybu po nelegální zkratce přes koleje. Toto rizikové jednání je zcela běžné a místa, kde k tzv. železničnímu trespassingu dochází, lze rozčlenit podle charakteru nezákonného chování do několika kategorií: stanice a zastávky, každodenní zkratky mimo stanice a zastávky, turistické stezky a rekreační oblasti, cíle zájmových skupin a místa setkávání a pobytu – nepočítáme-li přestupky chodců v rámci železničních přejezdů. Průzkumy širších vztahů prokázaly, že zejména u prvních dvou kategorií vzniká masivní trespassing následkem přerušení přirozených pěších vazeb bariérou dráhy (případně i vytvoření nových vazeb důsledkem nepromyšleného plánování) bez zajištění adekvátní možnosti legálního přecházení. Výskyt neoprávněného vstupu chodců do prostoru dráhy lze často efektivně řešit pomocí široké nabídky stavebních, technických, organizačních a vzdělávacích opatření.
Název v anglickém jazyce
Railway trespassing as the result of disrespecting rules or natural pedestrian connections?
Popis výsledku anglicky
In the Czech Republic, about 200 pedestrians die every year within railway net (level crossings are not included) after train-person crash, usually resulting from the use of illegal shortcut. This risky behaviour is very common, and localities where it takes place can be divided, according to the character of the trespassing, into several categories: Stops and stations, shortcuts of everyday use apart from stops and stations, touristic paths and recreational areas, places of interest, places of meeting or lodging - if the offences at level crossings are not taken into account. The exploration of broader geographical relations proved that namely at first two categories, massive railway trespassing outgrowths from cutting of natural pedestrian connections by the barrier of the railway (possibly also creation of new links by incoherent planning) without provision of adequate possibility of legal crossing. The occurrence of railway trespassing can often be effectively solved with help of wide array of physical, technological, organizational or educational measures.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50401 - Sociology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TA04030327" target="_blank" >TA04030327: Výzkum podmínek a návrh opatření pro omezení počtu a zmírnění následků neoprávněných vstupů chodců do prostoru dráhy</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Silniční obzor
ISSN
0322-7154
e-ISSN
—
Svazek periodika
80
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
56-59
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—