Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Postoje dětí a mládeže k neoprávněným vstupům do prostoru dráhy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F19%3AN0000070" target="_blank" >RIV/44994575:_____/19:N0000070 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c3/a5119/f28/2019-01_na%C5%A1e-spole%C4%8Dnost_Postoje_d%C4%9Bt%C3%AD_a_ml%C3%A1de%C5%BEe_k_neopr%C3%A1vn%C4%9Bn%C3%BDm_vstup%C5%AFm_do_prostoru_dr%C3%A1hy.pdf" target="_blank" >https://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c3/a5119/f28/2019-01_na%C5%A1e-spole%C4%8Dnost_Postoje_d%C4%9Bt%C3%AD_a_ml%C3%A1de%C5%BEe_k_neopr%C3%A1vn%C4%9Bn%C3%BDm_vstup%C5%AFm_do_prostoru_dr%C3%A1hy.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Postoje dětí a mládeže k neoprávněným vstupům do prostoru dráhy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Neoprávněné vstupy do prostoru dráhy, které mají v ČR každoročně za následek okolo 200 obětí, se ve značné míře týkají i dětí a mládeže. Této problematice přitom není v rámci vzdělávání věnována, na rozdíl od ostatní aspektů bezpečnosti dopravy, dostatečná pozornost. Samotné téma tzv. železničního trespassingu bylo v ČR zatím zpracováno jen všeobecně se zaměřením především na podmínky vzniku a charakteristiky rizikových lokalit; v zahraničí jsou jak výzkum, tak i praxe více věnovány otázkám působení na veřejnost včetně vzdělávání dětí a mládeže. Cílem prezentované studie bylo získat základní informace o postoji dětí a mládeže k nezákonnému a vysoce riskantnímu jednání, jakým vstup do prostoru dráhy v místech, která k tomu nejsou určena, je. Průzkum byl primárně zaměřen na definování základních faktorů, které je třeba brát v úvahu při formulaci vzdělávacích opatření k tématu neoprávněných vstupů do prostoru dráhy, určených cílovým skupinám starších dětí a mládeže. Studie vycházela z předpokladu, že na chování jedince v dopravě má vliv nejen znalost pravidel a rizik, ale i zvyky získané v rodinném prostředí a zejména v případě dětí a mládeže i chování vrstevníků. Předmětem zájmu byl také přístup školy a její vliv na chování dětí. Tyto aspekty byly zohledněny při vymezení výzkumných okruhů. Pro získání dat byla použita metoda tzv. focus groups, které byly realizovány na dvou školách s dětmi ve věku 11 – 16 let. Obě školy se nacházely v těsné blízkosti nelegálních zkratek přes železniční trať. Lokality byly vybrány na základě předchozích terénních šetření tak, aby byla podchycena relevantní skupina mládeže, tedy provedené pozorování ukázalo, že žáci a studenti se po nich pohybují. Zkratky se svým charakterem a využitím lišily – jedna byla v okolí ojedinělá a využívaná téměř výhradně studenty školy, druhá patřila mezi mnohé a běžně užívané cesty přes trať rozdělující město. V rámci rozhovorů bylo potvrzeno, že děti dostupných nelegálních zkratek přes trať skutečně využívají, a to k úspoře času i trávení volnočasových aktivit. Jsou si vědomy nelegálnosti tohoto jednání a do jisté míry znají i jeho rizika. Jen některé se zmínily o nesouhlasu rodičů. Jejich schopnost reálně posoudit rizika je však omezená. Nelegální přecházení v místech, která znají, považují žáci a studenti za poměrně bezpečné. Uvádějí, že při přecházení se snaží zachovávat opatrnost, aplikují však určité obecně zažité chybné předpoklady (vlak je daleko slyšet; když se rozhlédnu, uvidím vlak včas atd.). Důležitou skutečností přispívající k frekvenci nelegálního jednání je, že se téměř vůbec nesetkávají s dozorem a penalizací. Ze strany dospělých, a to ať členů rodiny, nebo cizích kolemjdoucích, se jim dostává převážně příkladů nežádoucího chování. Tento problém se projevil hlavně v lokalitě, kde je významnější bariérový efekt železnice a nelegální přecházení je každodenní záležitostí velké části obyvatel. Rozhovory potvrdily význam působení ze strany vrstevníků. Většina dětí připustila, že se přizpůsobuje chování většiny nebo by se alespoň daly přemluvit; v celém souboru jen tři žáci tvrdili, že by se k nežádoucímu chování nedali přesvědčit za žádných okolností.

  • Název v anglickém jazyce

    Attitudes of children and youth to railway trespassing

  • Popis výsledku anglicky

    Unauthorised entry of railway premises accounts for approximately 200 casualties per year in the Czech Republic. Although the phenomenon is highly pertinent to children and youth, it does not receive sufficient attention in traffic safety education. Existing research has mapped railway trespassing in the Czech Republic in general terms only, with primary focus on the conditions of emergence and characteristics of high-risk sites. In contrast, international research and practice pay more attention to shaping public awareness, including education of children and youth. The goal of the present study is to obtain basic information on children and youth’s attitudes to the illegal high-risk behaviour that railway trespassing is. Its primary aim was to define the basic factors to take into consideration in formulating educational programmes on railway trespassing for the target group of older children and youth. The data was collected by means of focus groups conducted at two schools with children aged 11–16 years. Both schools were located in immediate vicinity of illegal shortcuts across railway tracks where previous field research had indicated the presence of the relevant groups of youth. Both shortcuts differed in their character and uses: one was unique locally, used almost exclusively by students of the school, while the other was part of a series of frequently used pathways across the tracks dividing the town. In defining our research categories, we considered factors affecting individual traffic behaviour: knowledge of rules and risks, habits learned in the family context and, especially for children and youth, peer behaviour. The available railway shortcuts are used by children both to save time and for leisure activities. The children are aware of this action’s illegality and, to some extent, knowledgeable about related hazards. However, their ability to assess those hazards is limited. They consider trespassing in places that they know to be relatively safe. They claim to keep caution while crossing, yet they apply some widespread misconceptions. They almost never encounter surveillance or sanctions. Adults act primarily as negative role models, especially in places where the railway tracks pose a significant barrier and trespassing is an everyday reality for a large part of the local population. Relevance of peer influence was confirmed by the focus groups.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Naše společnost

  • ISSN

    1214-438X

  • e-ISSN

    2336-1646

  • Svazek periodika

    17

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    27-42

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus