Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Screeningové hodnocení environmentálních rizik při výběru tras pozemních komunikací

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F19%3AN0000129" target="_blank" >RIV/44994575:_____/19:N0000129 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Screeningové hodnocení environmentálních rizik při výběru tras pozemních komunikací

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Předkládaná metodika se zabývá včasným stanovením potenciálních environmentálních rizik variant nových pozemních komunikací, a to na samém počátku investiční přípravy. Pomocí formalizovaného postupu v GIS je navržena série podkladových map vhodných pro návrh různých variant tras projektantem a soubor indikátorů pro hodnocení jejich přijatelnosti z hlediska dopadů na životní prostředí. Hodnocení vychází z environmentální legislativy, konkrétní místní situace a ze srovnání v širším kontextu ČR. K tomu byly zpracovány dvě série indikátorů, které umožňují posoudit stavbu v kontextu (a) typů území v ČR a (b) jiných analogických silničních staveb. Metodika je využitelná jak při prvotním výběru ve fázi screeningu, tak v rámci posuzování v procesu EIA. Cílovou skupinou jsou pracovníci zabývající se hodnocením vlivu staveb pozemních komunikací na životní prostředí, projektanti a investoři pozemních komunikací, pracovníci územního plánování, úředníci státní správy a další účastníci procesu přípravy.

  • Název v anglickém jazyce

    Screening assessment of environmental risks during the selection of roadway networks.

  • Popis výsledku anglicky

    The presented methodology deals with the early identification of potential environmental risks of variants of new roads at the very beginning of investment preparation. Using a formalized procedure in GIS, a series of background maps suitable for designing various route variants by the designer and a set of indicators for assessing their acceptability in terms of environmental impacts are designed. The evaluation is based on environmental legislation, the specific local situation and the comparison in the wider context of the Czech Republic. Two series of indicators have been elaborated for this purpose, which enable to assess the construction in the context of (a) types of territories in the Czech Republic and (b) other analogous road constructions. The methodology is applicable to both initial screening and assessment in the EIA process. The target group is the environmental impact assessment of road construction projects, road designers and investors, spatial planning officers, state administration officials and other participants in the preparation process.

Klasifikace

  • Druh

    N<sub>metS</sub> - Metodiky schválené orgánem státní správy

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20104 - Transport engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    V_255

  • Číslo předpisu

  • Technické parametry

    Předložená metodika je zaměřena na výběr tras nových pozemních komunikací z hlediska snižování jejich dopadu na životní prostředí. Její uplatnění bude v rámci investiční přípravy pozemních komunikací, a to především ve dvou etapách: 1) Etapa screeningu – vymezení variant trasy a jejich prvotní hodnocení. Zde leží těžiště celé metodiky. Cílem je, aby projektant od začátku navrhoval trasy komunikací do map, ve kterých bude objektivně a přehledně zdokumentována citlivost zájmového území z hlediska všech základních složek životního prostředí. Metodika tento postup přináší. Jedná se o mnohem efektivnější způsob, než když čistě technicky navržené trasy jsou teprve následně konfrontovány s prvky ochrany životního prostředí. Základní doporučení pro fázi výběru trasy je návrh většího množství variant s menší technickou propracovaností a jejich vyhodnocení. Právě z většího počtu navržených variant je možné vybrat optimální řešení, které bude co nejméně zasahovat do cenných prvků životního prostředí. Postupy pro výběr variant jsou předmětem této metodiky. Hodnocení lze uplatnit nejen při vlastní přípravě pozemních komunikací, ale i v rámci územního plánování a při přípravě různých strategických materiálů. 2) Etapa EIA – podrobné hodnocení podle zákona č. 100/2001 Sb. Posuzování vlivů na životní prostředí vyžaduje již podrobné informace o hodnoceném záměru. Posuzovány bývají většinou 1 až 3 varianty, rozpracované do podrobné technické studie nebo i na úroveň dokumentace pro územní rozhodnutí. Principy předkládané metodiky lze použít v této fázi jako vstupní screening k vytipování kritických míst a při konečném vyhodnocování přijatelnosti předložených variant a výběru konečné varianty. Cílovou skupinou uživatelů metodiky jsou zpracovatelé ekologických hodnocení vlivu pozemních komunikací na životní prostředí, projektanti dopravních staveb, investoři, zpracovatelé územních plánů a úředníci státní správy.

  • Ekonomické parametry

    Investiční příprava nových pozemních komunikací je velmi složitým a dlouhodobým procesem. Metodika se snaží podporovat dvoustupňový přístup, kdy ve fázi screeningu se posuzuje „velký počet rámcově zpracovaných variant“ a na něj teprve navazuje podrobné hodnocení. Nelze samozřejmě hodnotit všechny možné varianty (je jich nekonečně), ale optimální je (podle místní situace) vycházet třeba z 5 – 10 variant, ze kterých po screeningovém hodnocení vzejdou 2 – 3 varianty pro podrobné hodnocení. Metodika navíc činí toto hodnocení velmi transparentním, což je pro další projednávání velmi důležité. Nelze samozřejmě reálně ocenit ekonomické přínosy, ale pokud metodika přispěje ze zlepšení výběru tras, budou zde nejen ekonomické přínosy z důvodů zkrácení investiční přípravy, ale i přínosy na straně životního prostředí.

  • Označení certifikačního orgánu

    Ministerstvo dopravy

  • Datum certifikace

  • Způsoby využití výsledku

    B - Výsledek je využíván orgány státní nebo veřejné správy