Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Úprava konstrukčních vrstev vozovky

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F21%3AN0000011" target="_blank" >RIV/44994575:_____/21:N0000011 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Úprava konstrukčních vrstev vozovky

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Řešení spočívá ve vývoji technologické bariéry proti průniku agresivních látek do betonové konstrukce vozovky, jejíž vlastnosti byly ověřeny. Novost řešení, v porovnání s běžně používanými typy geosyntetik, spočívá v tom, že se jedná o sendvičový typ, který se skládá z geotextilie a sklovláknité geomříže přilepené, resp. natavené speciálními lepidly. Sendvičový typ, složený z těchto materiálů, kombinuje několik vlastností, které pro funkci účinné bariéry požadujeme. Předpokládá se její umístění zejména při rekonstrukci CB krytu na úsecích, kde dochází pouze k výměně krytu a je zachována původní podkladní vrstva ze směsi stmelené cementem (např. SC8/10) anebo nestmelené vrstvy (např. MZK – mechanicky zpevněné kamenivo). Výhodou tohoto typu je zejména vysoká odolnost vůči chemickému i mechanickému poškození pod krytovými vrstvami, které je charakteristické pro všechny liniové stavby. Zejména u dálničních nebo letištních vozovek s CB krytem účinně odolává chemickému ataku prostředí způsobeným chemickou údržbou (např. NaCl), zajišťuje plošné odvedení vlhkosti mimo konstrukci. Současně zabraňuje průniku nebezpečných látek ze spodních vrstev (podkladních vrstev a podloží) do betonu v případě takového zdroje prostřednictvím zvýšené hladiny podzemní vody, vzlínání apod. Tento typ geosyntetika také eliminuje případné prokreslení trhlin a kompenzuje nerovnosti na podkladní vrstvě. Novost řešení lze dále spatřovat v metodice a systému testování technologických bariér pro účely omezení infiltrace alkalických iontů do cementobetonového krytu vozovky.

  • Název v anglickém jazyce

    Modification of road construction layers

  • Popis výsledku anglicky

    The solution consists in the development of a technological barrier against the penetration of aggressive substances into the concrete structure of the road, the properties of which have been verified. The novelty of the solution, in comparison with commonly used types of geosynthetics, lies in the fact that it is a sandwich type, which consists of a geotextile and a fiberglass geogrid glued, resp. melted with special adhesives. The sandwich type, composed of these materials, combines several properties that we require for the function of an effective barrier. It is assumed to be located especially during the reconstruction of the CB cover on sections where only the cover is replaced and the original base layer of cement-bonded mixture (SC8 / 10) or unbonded layer (mechanically reinforced aggregate) is preserved. The advantage of this type is especially high resistance to chemical and mechanical damage under the cover layers, which is characteristic of all line constructions. Especially on motorways or airport roads with CB cover, it effectively resists chemical attack of the environment caused by chemical maintenance (NaCl etc.), ensures surface moisture removal outside the structure. At the same time, it prevents the penetration of hazardous substances from the lower layers (base layers and subsoil) into the concrete in the case of such a source through increased groundwater levels, rises, etc. This type of geosynthetics also eliminates possible cracking and compensates for unevenness in the base layer. The novelty of the solution can also be seen in the methodology and system of testing technological barriers for the purpose of reducing the infiltration of alkaline ions into the cement concrete pavement cover.

Klasifikace

  • Druh

    G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20101 - Civil engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/CK01000040" target="_blank" >CK01000040: Opatření zvyšující životnost vozovek s cementobetonovým krytem v souvislosti s omezením přísunu alkálií z externích zdrojů</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    CK01000040-V1

  • Číselná identifikace

    CK01000040-V1

  • Technické parametry

    Technologická bariéra z geokompozitu se skládá z těchto částí: - Geotextilie netkaná, - Sklovláknitá mříž. Sendvičový typ sestává z netkané geotextilie z PP, na kterou se ze spodní části nataví sklovláknitá mříž potažená elastomerovým polymerem. Pomocí speciálních lepidel aplikovaných při výrobě mříže a systému nahřívání dojde ke spojení obou částí. Proces výroby podléhá obchodnímu tajemství. Geotextilie netkaná Jedná se o netkanou geotextilii vyrobenou ze 100% polypropylenu (PP) plošné hmotnosti 1000 g/m2 technologií vzájemné provazování svazků vláken s pomocí jehel s ostny (tzv. vpichování). Obecné použití netkaných geotextilií z PP je pro: separační, filtrační, drenážní a ochranné účely ve všech oblastech stavebnictví. Odolnost geotextilie je proti většině chemikálií, vápennému mléku, plísním apod. Lze ji používat běžně při teplotě do 60°C, kdy nedochází ke změně jejich technických vlastností. Životnost je nejméně 25 let v přírodním prostředí. Typické parametry pro PP netkanou geotextilii jsou následující: - Tloušťka při 2 kPa (EN ISO 9863-1): 6,3 mm, - Plošná hmotnost (EN ISO 9864): 1000 g/m2, - Pevnost podélná (EN ISO 10319): 42 kN/m, - Pevnost příčná (EN ISO 10319): 73 kN/m, - Prodloužení podélné (EN ISO 10319): 95 %, - Prodloužení příčné (EN ISO 10319): 90 %, - CBR – test (EN ISO 12236): 11000 kN, - Propustnost: 0,032 (m.s-1). Jedná se o skelná vlákna potažená elastomerovým polymerem. Obecné použití sklovláknité mříže s šířkou ok 45/45 mm je pro vyztužení krytových vrstev vozovek, zejména a asfaltovým krytem. Odolnost mříže je deklarována proti chemikáliím a doložena následujícími technickými parametry: - Plošná hmotnost (EN ISO 9864): 205g/m2, - Pevnost tahová (EN ISO 10319): 5 kN/m, - Prodloužení (EN ISO 10319): 2,5 %, - Pevnost podélná a příčná (EN ISO 10319): 46 kN/m, - Sečná tuhost podélná a příčná (EN ISO 10319): 2200 N/mm, - Youngův modul pružnosti E (-): 73 GPa, - Teplota tání skleného vlákna/elastomerového polymeru (EN ISO 3146 a ASTM C338): 820/232 °C. Při instalaci je nutné použít upevňovací hřeby, aby byla zajištěna fixace k podkladu a dodržet základní technologický postup instalace.

  • Ekonomické parametry

    Technické řešení je využíváno pro liniové stavby (silnice a mostní konstrukce). Výsledek byl využit prozatím jen na pokusných úsecích a v rámci implementace bude probíhat také jeho komercializace za účelem zisku z prodeje technologie (případně produktu pro dálniční nebo letištní vozovky s cementobetonovým krytem). Využití vynálezu se předpokládá tam, kde bude cementobetonový kryt navržen v souladu s danými normami a technickými předpisy a kde je životnost betonu ohrožena vlivem kontaminace agresivními látkami z okolního prostředí a/nebo pro optimalizaci vodního režimu v konstrukci vozovky. Jedná se zejména o rekonstrukci vozovek s CB krytem a instalaci na původní vrstvu z cementem stmelených vrstev (např. SC8/10) nebo vrstev nestmelených (např. MZK).

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    44994575, 26271303

  • Název vlastníka

    Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Skanska a.s.

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence

  • Požadavek na licenční poplatek

    A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem