Metodika implementace autonomní mobility ve městech a regionech
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F21%3AN0000127" target="_blank" >RIV/44994575:_____/21:N0000127 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.cdv.cz/metodiky/" target="_blank" >https://www.cdv.cz/metodiky/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metodika implementace autonomní mobility ve městech a regionech
Popis výsledku v původním jazyce
S dynamickým vývojem automatizace v posledním desetiletí přichází do systému osobní dopravy i trend autonomní mobility (CCAM), tj. nových přepravních (mobilitních) služeb využívajících technologii autonomních vozidel. Celá vize autonomní mobility navíc funguje v synergii se službami C-ITS, elektromobilitou a systémy MaaS. Jedná se tedy o sérii inovací, na které se budou v horizontu 10 let muset města a regiony připravit. Projekt PAVAMTIO analyzoval širokou škálu aspektů problematiky prostřednictvím souboru kvalitativních metod se zástupci odborné komunity a sociologickým šetřením byl zjištěn postoj veřejnosti k problematice. Následnou syntézou těchto analytických podkladů a state-of-the-art přehledu odborných materiálů k problematice, byl sestaven a doporučen metodický postup k implementaci vize autonomní mobility i konkrétním inovačním projektům ověřujícím proveditelnost této vize, a to na městské a regionální úrovni. Využití metodiky se očekává v následující dekádě, kdy budou služby CCAM postupně zaváděny v malém měřítku a města a regiony se budou postupně připravovat na jejich širokou implementaci pro roce 2030.
Název v anglickém jazyce
Methodology of implementation of autonomous mobility in cities and regions
Popis výsledku anglicky
With the dynamic development of automation in the last decade, the trend of autonomous mobility (CCAM), ie new transport (mobility) services using autonomous vehicle technology, also enters the passenger transport system. In addition, the whole vision of autonomous mobility works in synergy with C-ITS services, electromobility, and MaaS systems. It is therefore a series of innovations that cities and regions will have to prepare for in 10 years. The PAVAMTIO project analyzed a wide range of aspects of the issue through a set of qualitative methods with representatives of the professional community, and a sociological survey revealed the public's attitude to the issue. Subsequent synthesis of these analytical documents and a state-of-the-art overview of professional materials on the issue, a methodological procedure for the implementation of the vision of autonomous mobility, and specific innovative projects verifying the feasibility of this vision, at the municipal and regional level. The use of the methodology is expected in the next decade when CCAM services will be gradually introduced on a small scale and cities and regions will be gradually preparing for their wide implementation by 2030.
Klasifikace
Druh
N<sub>metC</sub> - Metodiky certifikované oprávněným orgánem
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL01000530" target="_blank" >TL01000530: Podpora implementace technologie autonomních vozidel a inovativních mobilních služeb v českých městech a regionech</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
DTL_011
Číslo předpisu
MD-12080/2021-710/25
Technické parametry
Metodika IPAMO poskytuje nástroj pro městské a regionální samosprávy k implementaci tzv. inovačních projektů, jejichž cílem je prověřit fungování nových technologií v praxi a ověřit fungování případných dopravních provozů. Metodika se zaměřuje na implementaci tzv. služeb autonomní mobility (CCAM), které tvoří především služby sdílené mobility. Implementace systému sdílené CCAM je velkou technologickou výzvou pro soukromý i veřejný sektor, jelikož technologie stále nejsou plně připravené zhlediska bezpečného fungování. Především je třeba dosáhnout úrovně automatizace SAE-4, která je předpokladem fungování většiny níže představených služeb CCAM. Tato metodika nabízí manuál, jak s přípravou inovačního projektu začít, jak připravit návrh projektu, jak jej realizovat, a nakonec i vyhodnotit.
Ekonomické parametry
Odhad finančních nákladů a časových nároků na realizaci jednotlivých stádií procesu metodiky IPAMO jsou následující: Pro strategickou inovační rozvahu jsou časové nákl. do 10 dní a os. náklady účastníků debat lze odhadovat řádově 10 až 20 tis. Kč. Pro přípravu inovačního projektu jsou časové nákl. 3-4 měsíce, přičemž os. náklady na projektový tým, výdaje na nezbytné analýzy a průzkumy činí odhadem řádově 50-200 tis. Kč. Realizace inovačního projektu metodou FOT je odhadováno na délku 6-24 měsíců, kdy náklady pořízení dopr. technologie, os. náklady pro projektový tým, analýzy a průzkumy lze odhadnout řádově na 10-60 mil. Kč. Fáze vyhodnocení projektu ve strategickém kontextu je odhadována na délku 6-12 měsíců, kde os. náklady projektového týmu a účastníky diskuzí, analýzy a průzkumy se odhadují řádově na 100-300 tis. Kč.
Označení certifikačního orgánu
Ministerstvo dopravy, nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
B - Výsledek je využíván orgány státní nebo veřejné správy