Vliv stáří silničních vozidel na bezpečnost silničního provozu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F21%3AN0000163" target="_blank" >RIV/44994575:_____/21:N0000163 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.vud.sk/e-casopis/" target="_blank" >http://www.vud.sk/e-casopis/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv stáří silničních vozidel na bezpečnost silničního provozu
Popis výsledku v původním jazyce
Tento článek si klade za cíl poukázat na problematiku stárnutí vozidlového parku v České republice. Negativní trend rostoucího podílu registrací ojetých vozidel starších 15 let dokládají data z Centrálního registru vozidel. Průměrný vozidlový park České republiky je více než o třetinu starší, než je průměr Evropské unie. Průměrné stáří osobních vozidel, kterých je v ČR registrováno více než 6 milionů, se v roce 2020 zvýšilo již na 15,28 let. V rámci předkládaného článku je poukázáno na základní parametry, které se s problematikou stárnutí vozidlového parku pojí – zejména technologické zastarání i celkový technický stav vozidel. Tyto negativní vlivy s sebou pak přináší vyšší pravděpodobnost vážných následků v případě dopravní nehody. Závažnost nehod ze sklonku uplynulé dekády na silnicích v ČR je pak v článku kvantifikovaná právě s ohledem na stáří vozidel. Článek je doplněn také o aktuální poznatky společnosti Ernst& Young z 5. ročníku průzkumu Očekávání zákazníků při nákupu a užívání vozidel, který probíhal mezi českými, maďarskými, rumunskými, ruskými a tureckými řidiči. Podpora obnovy vozidlového parku je jednou z aktivit Strategie BESIP 2021-2030, kterou svým usnesením č. 8 ze dne 4. ledna 2021 schválila Vláda České republiky.
Název v anglickém jazyce
Influence of road vehicle age on road safety
Popis výsledku anglicky
This article aims to point out the issue of fleet aging in the Czech Republic. The negative trend of the growing share of registrations of used vehicles older than 15 years is evidenced by data from the Central Vehicle Register. The average vehicle fleet of the Czech Republic is more than a third older than the European Union average. The average age of passenger cars, of which more than 6 million are registered in the Czech Republic, increased to 15.28 years in 2020. The presented article points out the basic parameters that are associated with the issue of aging of the vehicle fleet - especially technological obsolescence and the overall technical condition of vehicles. These negative effects bring with them a higher probability of serious consequences in the event of an accident. The severity of accidents at the end of the past decade on the roads in the Czech Republic is then quantified in the article with regard to the age of the vehicles. The article is also supplemented by current findings of Ernst & Young from the 5th annual Customer Expectations in the Purchase and Use of Vehicles survey, which was conducted among Czech, Hungarian, Romanian, Russian and Turkish drivers. Support for the renewal of the vehicle fleet is one of the activities of the BESIP Strategy 2021-2030, which was approved by the Government of the Czech Republic in its Resolution No. 8 of 4 January 2021.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Traffic Forum
ISSN
2454-101X
e-ISSN
—
Svazek periodika
2021
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
108-118
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—