Inovativní přístupy v oblasti výcviku a hodnocení řidičského chování jednotek IZS s využitím řidičského simulátoru
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F22%3AN0000035" target="_blank" >RIV/44994575:_____/22:N0000035 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.sinz.cz/cz/archiv_clanku.php" target="_blank" >http://www.sinz.cz/cz/archiv_clanku.php</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.13164/SI.2022.3.3" target="_blank" >10.13164/SI.2022.3.3</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Inovativní přístupy v oblasti výcviku a hodnocení řidičského chování jednotek IZS s využitím řidičského simulátoru
Popis výsledku v původním jazyce
Tento článek vychází z dat získaných při naplňování TAČR projektu, jehož cílem bylo ověření vhodnosti pokročilého simulátoru nákladního vozidla pro výcvik strojníků Hasičského záchranného sboru a následné vypracování manuálu práce se simulační technikou v rámci výcviku řízení vozidel HZS. V rámci pilotní studie výcviku strojníků HZS na řidičském simulátoru, která probíhala v Centru dopravního výzkumu, v. v. i. bylo měřeno množství proměnných. Mezi nejdůležitější proměnné patřila: Vhodnost k samotnému výcviku na simulátorech – náchylnost k simulátorové nevolnosti spojená s užíváním simulátorů obecně, proměnné získané ze softwaru simulátoru popisující charakteristiky jízdy řidičem a fyziologické proměnné. Scénáře pro pilotní studii řidičů byly vytvářeny na základě materiálů dodaných ze strany HZS, zejména statistik nehodovosti tak, aby odrážely nejčastější příčiny nehod strojníků HZS. Zároveň se scénáře odehrávaly v různých prostředích a v různých povětrnostních podmínkách, v nichž se měnily jízdní vlastnosti vozidla. Cílem článku je představení praktického využití výstupů pro výcvik pomocí simulačních technologií na základě provedené pilotní studie, získaných dat a zpětné vazby samotných strojníků. V závěru jsou diskutovány možnosti využití simulátorů pro analýzu dopravních nehod strojníků HZS.
Název v anglickém jazyce
Inovative Approaches in Training and Evaluation of Driving Behavior of Firefighters from Emergency Services Using Advanced Driving Simulator
Popis výsledku anglicky
This article is based on data collected during TA ČR project Aim of project was evaluating suitability of advanced truck simulator for training of firemen driver´s and subsequent making of manual for working with simulation technology during training of firemen drivers. During pilot driving sessions of firemen in Transport Research Centre there were measured a number of variables including: suitability for training on simulators – susceptibility of person to simulator sickness connected to using simulators, variables measured using simulator software describing characteristics of drive and physiological measures. Pilot driving session scenarios were created on basis from materials provided by Fire Rescue services including statistics of traffic accidents involving firemen and common causes. Scenarios were situated in different environments and in different weather conditions during which characteristics of vehicle were appropriately changed. Scenarios also included difficult driving situations. Aim of article was to introduce practical applications of results for training using simulation technologies on basis of pilot driving sessions, collected data and firemen feedback. In the final part of article there is discussed use of simulators for analysis of traffic accidents of Czech firefighters.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50100 - Psychology and cognitive sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL02000140" target="_blank" >TL02000140: Zvýšení akceschopnosti jednotek HZS Jihomoravského kraje - využití řidičského simulátoru nákladního vozidla při výzkumu, výcviku a evaluaci řidičského chování během řízení vozidel HZS s aktivním modrým majákem</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Soudní inženýrství
ISSN
1211-443X
e-ISSN
—
Svazek periodika
33
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
3-14
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—