Metodika pro implementaci opatření proti poklesu schopnosti řídit
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F22%3AN0000037" target="_blank" >RIV/44994575:_____/22:N0000037 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://secure.cdv.cz/wwwroot/include/amre.php?did=311520" target="_blank" >https://secure.cdv.cz/wwwroot/include/amre.php?did=311520</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metodika pro implementaci opatření proti poklesu schopnosti řídit
Popis výsledku v původním jazyce
V souvislosti se zaváděním systémů autonomního řízení se objevuje otázka týkající se poklesu schopnosti řídit u řidičů autonomních vozidel. Tato problematika je aktuální zejména na úrovni automatizace L3, kdy se od řidiče očekává v případě potřeby převzetí řízení a efektivní zásah. V této souvislosti si dal projekt za cíl zmapovat pokles schopnosti u řidičů, kteří přerušili řízení na několik měsíců. Byla použita baterie metod adaptovaných pro zjišťování schopnosti řídit v kontextu autonomní mobility. Výsledky ukázaly změny u řidičů mezi výsledky v období prvního testu a retestu, kdy došlo k poklesu schopnosti řídit, který se projevoval zejména zhoršením některých ukazatelů bezpečného řízení. Nedůležitějším zjištěním bylo, že pro bezpečné řízení je klíčová prvotní úroveň řidičských schopností, kdy jako nejvíce nebezpeční jsou hodnoceni nezkušení řidiči s krátkou délkou praxe a chybami již při první jízdě, dále pak úroveň situačního přehledu. Na základě výsledků zjištěných v rámci výzkumu a teoretické rešerše byla vypracována opatření s cílem minimalizovat snížení schopnosti řídit u řidičů, kteří budou využívat autonomní vozidla na úrovni L3. Tato opatření jsou zaměřena na čtyři hlavní oblasti: úvodní řidičská zkušenost, pokles schopnosti řídit v časovém horizontu, dopravněpsychologické vyšetření a situační přehled.
Název v anglickém jazyce
Methodology for the implementation of measures against the decline of driving ability
Popis výsledku anglicky
In connection with the implementation of autonomous driving systems, the question arises regarding the driving skills decrease by drivers of autonomous vehicles. This issue is especially relevant at the level of L3 automation, where the driver is expected to take control (fallback performance) if necessary. In this context, the project aimed to map the driving skills decrease by drivers who interrupted driving for a period of several months. A battery of methods adapted to determine driving ability in the context of autonomous mobility was used. The drivers´ results showed changes between the first test and retest, in the form of driving skills decrease and deterioration of some indicators of safe driving. The most important finding was that the key issues were the initial level of driving skills, when the most dangerous drivers are those with short driving experience and driving mistakes in the first test drive, and the level of situational awareness. Based on the results of the research and the theoretical knowledge, measures have been developed to minimize the driving skills decrease of drivers who will drive in autonomous mode (L3). These measures focused on four main areas: basic driving experience, driving skills decrease over time, psychological assessing fitness to drive and situational awareness.
Klasifikace
Druh
N<sub>metC</sub> - Metodiky certifikované oprávněným orgánem
CEP obor
—
OECD FORD obor
50100 - Psychology and cognitive sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL02000191" target="_blank" >TL02000191: Pokles schopnosti řídit</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
DTL_009
Číslo předpisu
MD-7555/2022-710/19
Technické parametry
Hlavní metodická část obsahuje výsledky provedeného výzkumu a z toho vyplývající metodická doporučení pro zachování potřebné míry schopnosti řídit, a to ve čtyřech hlavních oblastech – úvodní řidičská zkušenost, pokles schopnosti řídit v časovém horizontu, dopravněpsychologické vyšetření a situační přehled. Metodická doporučení jsou zasazena do širšího rámce pro tvorbu opatření (oblast AV, oblast právního prostředí a etiky, oblast vzdělávání), dále pak konkrétně do legislativního kontextu.
Ekonomické parametry
Co se týče praktického využívání představených opatření, vzniknou náklady související s případnou implementací některých změn. Jedná se např. o náklady související s případnými změnami v souvislosti s oblastí autoškolství nebo zjišťováním vstupní úrovně řidičských schopností, které se budou rozdělovat mezi státní instituce, soukromé subjekty a konečné uživatele. Co se týče konkrétního vyčíslení nákladů výše uvedených opatření, lze uvést, že v případě konečných uživatelů se bude jednat o náklady v řádu tisíců Kč za trénink řízení a vstupní vyšetření; na úrovni jednotlivých autoškol by se jednalo o investice v řádu statisíců až jednotek miliónů na vytvoření systému úvodního testování a tréninkových jízd; na úrovni státních institucí a centrálních orgánů lze hovořit o částkách v řádu desítek miliónů Kč při změnách systému vzdělávání nebo testování řidičů. Nutno konstatovat, že opatření jsou popsána spíše šířeji a obecným způsobem, proto není přesné vyčíslení konkrétních částek možné.
Označení certifikačního orgánu
Ministerstvo dopravy, nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1, IČO: 660 03 008
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
B - Výsledek je využíván orgány státní nebo veřejné správy