Analýza dopravní nehodovosti v obcích
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F22%3AN0000045" target="_blank" >RIV/44994575:_____/22:N0000045 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.silnicnispolecnost.cz/index.php/cs/casopisy/aktualni-rocnik" target="_blank" >http://www.silnicnispolecnost.cz/index.php/cs/casopisy/aktualni-rocnik</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Analýza dopravní nehodovosti v obcích
Popis výsledku v původním jazyce
Ke splnění cíle stanoveného Strategií BESIP 2021–2030, tj. snížení počtu vážných následků nehod k roku 2030 alespoň na polovinu výchozího stavu, je mj. zapotřebí systematicky odstraňovat nehodové lokality způsobující vážné následky dopravních nehod. K největšímu počtu vážných následků nehod dochází ve velkých městech. S ambicí řešit problematiku komplexně byla cílem článku identifikace obcí s největším počtem vážných následků, a to nikoli souhrnně za ČR, ale v rámci několika skupin navzájem podobných obcí. Skupiny obcí byly vytvořeny prostřednictvím shlukové analýzy, do které vstupovaly demografické a geografické proměnné. Tyto skupiny obcí byly dále statisticky porovnány. Vážné následky nehod byly charakterizovány indexem hodnocení bezpečnosti v jednotlivých klíčových ukazatelích bezpečnosti (Key Performance Indicators - KPI) věnující se následkům dopravních nehod. Rozdíly v hodnocení bezpečnosti mezi skupinami obcí byly konzistentní napříč jednotlivými KPI; v každé skupině obcí byly rozpoznány problémové oblasti dle jednotlivých KPI. V diskusi jsou uvedena doporučení vedoucí k efektivnímu snížení počtu vážných následků dopravních nehod právě v těchto oblastech.
Název v anglickém jazyce
Analysis of Traffic Accidents in cities
Popis výsledku anglicky
For reaching the goal of the Czech Road Traffic Safety Strategy 2021–2020 (i.e., to halve the number of serious consequences of the accidents by 2030), it is necessary to systematically remove the accident locations. The largest number of serious accidents occurs in large cities. To address the problem comprehensively, the aim of this paper was to identify the accident locations with serious consequences of traffic accidents within several groups of municipalities. These groups were created by the tools of the cluster analysis, where the demographical as well as geographical variables were considered. Next, the statistical comparison of these groups was performed. The serious consequences of traffic accidents were characterized by the index of safety evaluation in the individual main factors of Key performance indicators (KPIs) related to traffic accidents. Differences in safety evaluation between groups of municipalities were consistent in the individual KPIs; considering the individual municipality groups, the problematic areas according to the individual KPIs were founded. Finally, we discuss some recommendations leading to the effective decrease of the number of the serious consequences of the traffic accidents in these areas.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Silniční obzor
ISSN
0322-7154
e-ISSN
—
Svazek periodika
83
Číslo periodika v rámci svazku
11
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
22-28
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—