Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Analýza používání bezpečnostních pásů v České republice

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F22%3AN0000047" target="_blank" >RIV/44994575:_____/22:N0000047 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.silnicnispolecnost.cz/index.php/cs/casopisy/aktualni-rocnik" target="_blank" >http://www.silnicnispolecnost.cz/index.php/cs/casopisy/aktualni-rocnik</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Analýza používání bezpečnostních pásů v České republice

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Česká republika se pravidelně umisťuje mezi země s nejvyšší průměrnou spotřebou alkoholu na světě, kdy muži konzumují asi třikrát více alkoholu než ženy. To je zvláště závažné z hlediska silniční bezpečnosti. Přibližně 5 % dopravních nehod způsobených řidiči motorových vozidel v České republice mezi lety 2012 a 2020 bylo způsobeno řidiči pod vlivem alkoholu a/nebo jiných návykových látek (DUI). Tyto nehody však představovaly téměř 11 % všech registrovaných úmrtí v těchto nehodách, z nichž většinu (95 %) způsobili mužští řidiči. Tento článek si klade za cíl (1) analyzovat rozdíly v DUI mezi muži a ženami a (2) vztáhnout data z bodového systému řidičů ohledně DUI k datům o nehodovosti opilých řidičů v České republice mezi lety 2012 a 2020. Bylo zjištěno, že muži mají výraznou převahu jak v bodovém systému (89 %), tak v údajích o nehodách (86 %) a bodový systém pozitivně koreluje s údaji o nehodách jak u mužů, tak u žen. Kromě toho se příčiny dopravních nehod liší podle pohlaví viníka - ženy nejčastěji havarovaly kvůli ztrátě ovládání vozidla, zatímco muži způsobovali havárie v důsledku překročení rychlosti. Statistické zjištění doplňují zkušenosti expertní skupiny provádějící rehabilitační programy pro řidiče s pozastaveným řidičským průkazem.

  • Název v anglickém jazyce

    Analysis of seat belt usage in the Czech Republic

  • Popis výsledku anglicky

    The Czech Republic regularly ranks among the countries with the highest average alcohol consumption in the world, with men consuming about three times more alcohol than women. This is of particular concern in road safety. Approximately 5% of road accidents caused by motor vehicle drivers in the Czech Republic between 2012 and 2020 happened due to drivers under the influence of alcohol and/or other addictive substances (DUI). However, these accidents accounted for almost 11% of all fatalities registered in these accidents, most of which (95%) were caused by male drivers. This paper aimed to (1) analyze the differences in DUI between men and women, (2) relate data from drivers’ penalty point system regarding DUI to data on the accident rate of inebriated drivers in the Czech Republic between 2012 and 2020. It was ascertained that men have a marked preponderance in both the point system (89%) and the accident data (86%) and the point system positively correlates with accident data in both men and women. In addition, the causes of traffic accidents vary according to the sex of the culprit – women crashed most often due to loss of vehicle control, whereas crashes of men occurred as a result of speeding. The statistical findings were complemented by the experience of an expert group conducting rehabilitation programs for drivers with suspended driving license.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20104 - Transport engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Silniční obzor

  • ISSN

    0322-7154

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    83

  • Číslo periodika v rámci svazku

    12

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    29-34

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus