Smrtelné následky nehod na elektrokolech v České republice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F22%3AN0000080" target="_blank" >RIV/44994575:_____/22:N0000080 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.silnicnispolecnost.cz/index.php/cs/casopisy/aktualni-rocnik" target="_blank" >https://www.silnicnispolecnost.cz/index.php/cs/casopisy/aktualni-rocnik</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Smrtelné následky nehod na elektrokolech v České republice
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem článku je zanalyzovat dostupná data o smrtelných nehodách cyklistů na jízdních kolech s pomocným motorkem (dále JKSPM; nejčastěji se jedná o elektrokola) a upozornit na specifika vyplývající z těchto nehod. V roce 2020 bylo v zemích EU každé páté prodané jízdní kolo elektrokolem a předpokládá se, že do roku 2025 to bude každé druhé. V České republice jsou elektrokola velmi oblíbená – v roce 2019 byl u nás evidován mezi zeměmi EU sedmý nejvyšší podíl prodaných elektrokol na počet obyvatel. Vzhledem ke zvyšující se penetraci elektrokol na pozemních komunikacích v ČR jsme ve spolupráci s Ředitelstvím služby dopravní policie přezkoumali 201 záznamů smrtelných následků nehod cyklistů, ke kterým došlo v uplynulých 5 letech. Při přezkumu uvedených záznamů bylo identifikováno 33 cyklistů (16,4 %), kteří řídili JKSPM, z toho ve 26 případech šlo o elektrokolo. 85 % cyklistů na JKSPM bylo při nehodě usmrceno vlastním zaviněním. Tento vysoký podíl je do značné míry ovlivněn tzv. „samonehodami“. Podrobnější informace k legislativě, analýza a závěrečná doporučení jsou obsahem článku.
Název v anglickém jazyce
Fatalities from electric bike accidents in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
This paper aims to analyze fatal crashes of cyclists on a bicycle with an auxiliary motor (abbreviated as JKSPM; most often these are electric bicycles) and to highlight the specifics of these crashes. In 2020, one in five bicycles sold in EU countries was an e-bike, and by 2025 it is expected to be one in two. In the Czech Republic, e bikes have been very popular – in 2019, the country had the 7th highest share of e-bikes sold per capita among EU countries. Due to the increasing penetration of e-bikes on the Czech roads, 201 records of fatal crashes of cyclists over the past 5 years were reviewed in cooperation with the Directorate of the Traffic Police Services of the Czech Republic. The records revealed 33 cyclists (16,4%) riding a JKSPM, of which 26 were electric bicycles. 85% of cyclists riding the JKSPM died in crashes for which they were at fault. This high proportion is influenced mainly by single-vehicle accidents. More detailed information on the legislation, analysis, and final recommendations are contained in the article.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Silniční obzor
ISSN
0322-7154
e-ISSN
—
Svazek periodika
83
Číslo periodika v rámci svazku
7-8
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
35-40
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—