Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Inovativní aktivní hlavová opěrka

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F22%3AN0000098" target="_blank" >RIV/44994575:_____/22:N0000098 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Inovativní aktivní hlavová opěrka

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Navržená opěrka, reaguje při excentrickém či bočním nárazu obdobně jako airbag. Při bočním střetu dá řídící jednotka pokyn k vysunutí bočních stran opěrky, která zachytí prudký pohyb cestujícího a do značné míry sníží rozsah pohybu hlavy a krční páteře. Funkční vzorek vychází z opěrky hlavy pro zachycení excentrického nárazu vozidla, patentovým spisem č. 7224384 ze dne 5. 2. 2023 udělený Japonským patentovým úřadem. Nedostatky doposud známých řešení odstraňuje do značné míry navržená opěrka hlavy. Oproti patentu EP 3 188 930 A1 je upraven inovativní mechanismus rozpínací konstrukce aktivní opěrky hlavy. Technické provedení spočívá v tom, že stabilní vodící část obsahuje posuvné vedení. Oproti předchozímu řešení je posuvné vedení obou bočnic vzájemně odsazeno. V mezeře mezi každou dvojicí kolejnic jsou kluzně uspořádány vodicí lišty. Toto konstrukční řešení umožní docílit většího výsuvu bočnic, a tedy zvýší efektivitu zachycení prudkého pohybu krku a hlavy při bočních a excentrických střetech. Odsazení také umožňuje nastavení velikosti výsuvu podle potřeby v mnohem větším intervalu než doposud. Druhé konce vodící lišty jsou spojeny nosnou spojkou a tvoří prodlužovací nosnou konzolu. Nosná spojka je opatřena bočním polstrováním. Snížení rizika zranění hlavy je zajištěno nízkým rozsahem zapuštění nosné spojky a volných konců vodících lišt do bočnice. Mezi střední nosnou spojkou nosné konzoly je uspořádán aktivační prvek.

  • Název v anglickém jazyce

    Innovative active headrest

  • Popis výsledku anglicky

    The designed backrest reacts in the event of an eccentric or side impact similarly to an airbag. In the event of a side impact, the control unit instructs the side bolsters to extend to detect the sudden movement passenger and will greatly reduce the range of motion of the head and cervical spine. The functional sample is based on the headrest for capturing the eccentric impact of a vehicle, patent file No. 7224384 dated 02/05/2023 granted by the Japan Patent Office. The shortcomings of previously known solutions are largely eliminated by the designed headrest. Compared to patent EP 3 188 930 A1, the innovative mechanism of the expansion structure of the active headrest is modified. The technical design consists in the fact that the stable guide part contains a sliding guide. Compared to the previous solution, the sliding guide of both sides is offset from each other. Guide rails are slidably arranged in the gap between each pair of rails. This design solution will allow to achieve a greater extension of the sidewalls, and therefore will increase the efficiency of capturing the sudden movement of the neck and head during side and eccentric collisions. The offset also allows the size of the drawer to be adjusted as needed in a much larger interval than before. The other ends of the guide rail are connected by a support coupling and form an extension support bracket. The carrying clutch is equipped with lateral padding. The reduction of the risk of head injury is ensured by the low extent of embedment of the supporting coupling and the free ends of the guide rails into the sidewall. An activation element is arranged between the middle support coupling of the support bracket.

Klasifikace

  • Druh

    G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    Rozpínací mechanismus opěrky hlavy

  • Číselná identifikace

  • Technické parametry

    Hlavová opěrka je určená ke snížení pravděpodobnosti vzniku vážných zranění hlavy a krční páteře při bočním či excentrickém střetu. Tato konstrukce obsahuje rozpínací konstrukci. Rozpínací konstrukce má obloukovitý tvar. Stabilní vodící část je pevně uspořádaná na stojanu. Stabilní vodící část je složena ze spodního posuvného vedení a horního posuvného vedení. Posuvné vedení je vzájemně odsazeno. Mezi každým vodícím vedením je vodicí lišta. Tyto jsou kluzně uspořádány a tvoří volné konce prodlužovacích nosných konzol. Aktivace výsuvu probíhá prostřednictvím tlačného aktuátoru. Aktuátor působí na výstupek umístěný na otočném kotouči, který při potočení navíjí ocelové lanko, které následně posouvá posuvné vedení, čímž dojde k výsuvu bočnic. Výsuv bočnic je souměrný a aktivovaný ve stejný okamžik.

  • Ekonomické parametry

    Mezi nejzranitelnější části těla pasažérů ve vozidle patří hlava a krční páteř. Jak dokládají data z Hloubkové analýzy dopravních nehod (HADN), ke zranění krční páteře dochází v přibližně třetině dopravních nehod. Pro ochranu hlavy, resp. krční páteře pak slouží hlavové opěrky (aktivní i pasivní). Většina v současné době využívaných opěrek však není schopna ochránit hlavu a krční páteř při šikmých a bočních střetech nebo při rotaci vozidla. Tato opěrka by měla být schopna omezit pohyb hlavy do strany při excentrickém střetu. Jak dokládají provedené simulace, hlavová opěrka s inovativním systémem, by měla při excentrických střetech omezit četnost a zejména závažnost úrazů krční páteře a hlavy. Snížení četnosti a závažnosti poranění krční páteře a hlavy při dopravních nehodách bude mít pozitivní vliv na snížení finančních nákladů na případné ošetření a následnou léčbu. Také možné snížení doby neschopnosti zraněných účastníků dopravních nehod se může pozitivně projevit na nižších nákladech na léčení.

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    44994575

  • Název vlastníka

    Centrum dopravního výzkumu, v.v.i., Líšeňská 33a, 636 00 Brno, CZ

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    O - Doposud nevyužívaný výsledek

  • Požadavek na licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem