Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Měření nerovností vozovek akcelerometrem na přívěsu CPX

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F22%3AN0000124" target="_blank" >RIV/44994575:_____/22:N0000124 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Měření nerovností vozovek akcelerometrem na přívěsu CPX

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Hlučnost u pohybujících se vozidel po komunikaci závisí na mnoha proměnných faktorech a jedním z nich je právě nerovnost povrchů. Je samozřejmostí, že při přejetí nerovnosti nevzniká hluk pouze od kontaktu kola s vozovkou, ale je možné zaznamenat také hluk emitující z karoserie vozidla, částí náprav, špatně upevněného nákladu v zavazadlovém prostoru a jiných částí vozidla. Hlučnost i nerovnosti je možné změřit, ovšem pouze separátně. Záměrem je získat základní informace, zda a jaký vztah existuje mezi těmito proměnnými parametry povrchů vozovek pozemních komunikací, který by pak bylo možné následně využít k dalšímu výzkumu, respektive ke zlepšení v rámci systému hospodaření s vozovkami. Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Brno. Funkční vzorek – Měření nerovností vozovek akcelerometrem na přívěsu CPX. Původce: MACHANEC, J., KŘIVÁNEK, V, 2022, Česká republika. Funkční vzorek, 2022.

  • Název v anglickém jazyce

    Measuring road irregularities by an accelerometer on a CPX trailer

  • Popis výsledku anglicky

    The noise level of vehicles moving on the road depends on many factors, one of which is the unevenness of pavement surfaces. Noise is not only generated by the wheel coming into contact with the road when crossing an roughness of surface, but noise emitted from the vehicle body, axle parts, poorly secured cargo in the luggage compartment, and other parts of the vehicle may also be detected. Noise and roughness can be measured, but only separately. The intent is to obtain basic information on whether and what relationship exists between these road surface variable parameters. The information could then be used for further research or improvements within the pavement management system. Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Brno. Funkční vzorek – Měření nerovností vozovek akcelerometrem na přívěsu CPX. Původce: MACHANEC, J., KŘIVÁNEK, V, 2022, Česká republika. Funkční vzorek, 2022.

Klasifikace

  • Druh

    G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20104 - Transport engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    UDS_175

  • Číselná identifikace

  • Technické parametry

    K měření byl vybrán akcelerometr, který měl patřičnou citlivost. Akcelerometr byl umístěn na měřicí přívěs CPX (UV č. 20507), který CDV dlouhodobě používá pro měření hlučnosti obrusných vrstev vozovek metodou blízké vzdálenosti. Přívěs má šířku přibližně 2,5 m a délku 5,0 m, byl vyroben specializovanou firmou z tlustostěnných trubek. Jako tlumící jednotku používá vzduchové vaky, které byly nahuštěny na 2,0 bar. Součástí přívěsu jsou také přídavná závaží, neboť pro měření hlučnosti metodou CPX je definované zatížení měřeného kola. Přívěs tak splňuje všechny parametry dle příslušné normy včetně toho, že je vybaven referenčními pneumatikami Tigerpaw Uniroyal 225/60 R16 SRTT, které se každoročně mění. Samotná akcelerometr byl na přívěs upevněn pomocí magnetického nástavce, díky kterému bylo případně možné rychle měnit jeho umístění s podmínkou feromagnetického podkladu. Na základě experimentálních změn umístění bylo vybráno umístění v ose měřeného kola, a to na mechanický spoj součásti náboje měřeného kola a rámu přívěsu tak, aby samotný snímač byl co nejblíže středu kola a naměřené hodnoty byly co nejméně zkresleny. Akcelerometr byl dále propojen pomocí příslušné koaxiální kabeláže do multianalyzátoru, který byl napájen baterií. Zde je však možnost připojit snímač pomocí příslušné kabeláže k jinému zařízení, který však dokáže jeho údaje zpracovávat a ukládat pro případnou další analýzu. V našem případě byl multianalyzátor spojen pomocí LAN kabelu s notebookem, kde byla data nahrána a následně zpracována softwarem BK Connect.

  • Ekonomické parametry

    Měřicí přívěs CPX byl rozšířen o možnost měření dalšího parametru - konkrétně vibrací. Ve vztahu k povrchu vozovky je možné separátně sledovat další parametr. V současné době významnou úsporu nákladů představuje skutečnost, že měření vibrací je možné provádět již na hotovém měřicím přívěsu CPX, jež primárně slouží k měření hlučnosti a má normou definované parametry. (Lze separátně měřit dvě veličiny na jednom zařízení.)

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    44994575

  • Název vlastníka

    Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    V - Výsledek je využíván vlastníkem

  • Požadavek na licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem