Měření nerovností vozovek akcelerometrem na přívěsu CPX
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F22%3AN0000124" target="_blank" >RIV/44994575:_____/22:N0000124 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Měření nerovností vozovek akcelerometrem na přívěsu CPX
Popis výsledku v původním jazyce
Hlučnost u pohybujících se vozidel po komunikaci závisí na mnoha proměnných faktorech a jedním z nich je právě nerovnost povrchů. Je samozřejmostí, že při přejetí nerovnosti nevzniká hluk pouze od kontaktu kola s vozovkou, ale je možné zaznamenat také hluk emitující z karoserie vozidla, částí náprav, špatně upevněného nákladu v zavazadlovém prostoru a jiných částí vozidla. Hlučnost i nerovnosti je možné změřit, ovšem pouze separátně. Záměrem je získat základní informace, zda a jaký vztah existuje mezi těmito proměnnými parametry povrchů vozovek pozemních komunikací, který by pak bylo možné následně využít k dalšímu výzkumu, respektive ke zlepšení v rámci systému hospodaření s vozovkami. Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Brno. Funkční vzorek – Měření nerovností vozovek akcelerometrem na přívěsu CPX. Původce: MACHANEC, J., KŘIVÁNEK, V, 2022, Česká republika. Funkční vzorek, 2022.
Název v anglickém jazyce
Measuring road irregularities by an accelerometer on a CPX trailer
Popis výsledku anglicky
The noise level of vehicles moving on the road depends on many factors, one of which is the unevenness of pavement surfaces. Noise is not only generated by the wheel coming into contact with the road when crossing an roughness of surface, but noise emitted from the vehicle body, axle parts, poorly secured cargo in the luggage compartment, and other parts of the vehicle may also be detected. Noise and roughness can be measured, but only separately. The intent is to obtain basic information on whether and what relationship exists between these road surface variable parameters. The information could then be used for further research or improvements within the pavement management system. Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Brno. Funkční vzorek – Měření nerovností vozovek akcelerometrem na přívěsu CPX. Původce: MACHANEC, J., KŘIVÁNEK, V, 2022, Česká republika. Funkční vzorek, 2022.
Klasifikace
Druh
G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
UDS_175
Číselná identifikace
—
Technické parametry
K měření byl vybrán akcelerometr, který měl patřičnou citlivost. Akcelerometr byl umístěn na měřicí přívěs CPX (UV č. 20507), který CDV dlouhodobě používá pro měření hlučnosti obrusných vrstev vozovek metodou blízké vzdálenosti. Přívěs má šířku přibližně 2,5 m a délku 5,0 m, byl vyroben specializovanou firmou z tlustostěnných trubek. Jako tlumící jednotku používá vzduchové vaky, které byly nahuštěny na 2,0 bar. Součástí přívěsu jsou také přídavná závaží, neboť pro měření hlučnosti metodou CPX je definované zatížení měřeného kola. Přívěs tak splňuje všechny parametry dle příslušné normy včetně toho, že je vybaven referenčními pneumatikami Tigerpaw Uniroyal 225/60 R16 SRTT, které se každoročně mění. Samotná akcelerometr byl na přívěs upevněn pomocí magnetického nástavce, díky kterému bylo případně možné rychle měnit jeho umístění s podmínkou feromagnetického podkladu. Na základě experimentálních změn umístění bylo vybráno umístění v ose měřeného kola, a to na mechanický spoj součásti náboje měřeného kola a rámu přívěsu tak, aby samotný snímač byl co nejblíže středu kola a naměřené hodnoty byly co nejméně zkresleny. Akcelerometr byl dále propojen pomocí příslušné koaxiální kabeláže do multianalyzátoru, který byl napájen baterií. Zde je však možnost připojit snímač pomocí příslušné kabeláže k jinému zařízení, který však dokáže jeho údaje zpracovávat a ukládat pro případnou další analýzu. V našem případě byl multianalyzátor spojen pomocí LAN kabelu s notebookem, kde byla data nahrána a následně zpracována softwarem BK Connect.
Ekonomické parametry
Měřicí přívěs CPX byl rozšířen o možnost měření dalšího parametru - konkrétně vibrací. Ve vztahu k povrchu vozovky je možné separátně sledovat další parametr. V současné době významnou úsporu nákladů představuje skutečnost, že měření vibrací je možné provádět již na hotovém měřicím přívěsu CPX, jež primárně slouží k měření hlučnosti a má normou definované parametry. (Lze separátně měřit dvě veličiny na jednom zařízení.)
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
44994575
Název vlastníka
Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
V - Výsledek je využíván vlastníkem
Požadavek na licenční poplatek
—
Adresa www stránky s výsledkem
—