Přívozy na starých topografických mapách
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F22%3AN0000137" target="_blank" >RIV/44994575:_____/22:N0000137 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.vtei.cz/2022/08/privozy-na-starych-topografickych-mapach-2/" target="_blank" >https://www.vtei.cz/2022/08/privozy-na-starych-topografickych-mapach-2/</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.46555/VTEI.2022.05.004" target="_blank" >10.46555/VTEI.2022.05.004</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Přívozy na starých topografických mapách
Popis výsledku v původním jazyce
Střední a velké řeky představovaly významnou překážku na historických obchodních cestách a stezkách. Říční přívozy byly jedním z hlavních způsobů jejich překonávání, jejich lokality byly tedy považovány za body strategické důležitosti. Pomocí starých topografických map rakouského vojenského mapování z let 1763–1768, 1836–1852, 1876–1880, pruských vojenských map z let 1825 a 1877 a československých vojenských map z let 1953–1957 jsme systematicky lokalizovali přívozy na celém současném území Česka. Byly analyzovány také mapové klíče z jednotlivých mapování za účelem prozkoumání způsobu zobrazení přívozů na těchto mapách. Na základě studia starých topografických map byla vytvořena geografická databáze s lokalizací jednotlivých přívozů, včetně uvedení období, ve kterých byl daný říční přívoz evidován. Na starých topografických mapách vojenských mapování bylo na českém území zaznamenáno celkem 514 historických přívozů, dalších 28 přívozů bylo identifikováno z jiných dostupných podrobnějších mapových zdrojů.
Název v anglickém jazyce
Ferries on old topographic maps
Popis výsledku anglicky
The middle and large rivers were a major obstacle on historical trade routes and trails. River crossings were one of the main ways of crossing them, and their locations were therefore considered points of strategic importance. Using old topographic maps of Austrian military mapping from 1763-1768, 1836-1852, 1876-1880, Prussian military maps from 1825 and 1877, and Czechoslovak military maps from 1953-1957, we have systematically located river crossings throughout the present-day Czech Republic. The map keys from each mapping were also analysed in order to investigate the way ferries were depicted on these maps. On the basis of the study of old topographic maps, a geographical database was created with the location of individual ferries, including an indication of the periods in which a given river ferry was recorded. A total of 514 historical ferries were recorded on old topographic maps of military surveys on the Czech territory, and another 28 ferries were identified from other available more detailed map sources.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Vodohospodářské technicko-ekonomické informace
ISSN
0322-8916
e-ISSN
1805-6555
Svazek periodika
64
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
11-18
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—