Mapa přívozů na území České republiky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F22%3AN0000140" target="_blank" >RIV/44994575:_____/22:N0000140 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Mapa přívozů na území České republiky
Popis výsledku v původním jazyce
Mapa přívozů na území České republiky je jedinečným kartografickým dílem, které systematicky zachycuje přívozy evidované na základě starých topografických map, dalších doplňkových mapových podkladů, případně dostupných archivních materiálů. Mapa přívozů si neklade za cíl zachytit všechny v minulosti provozované přívozy na našem území, protože doba provozu některých přívozů mohla být velmi krátká a staré mapy je nemusely zaznamenat. Přesto lze i na základě již publikovaných odborných článků a studií s využitím archivních materiálů potvrdit, že na starých topografických mapách byla zakreslena většina provozovaných přívozů na území České republiky. Zákresy přívozů byly pro využitelnost vojenských topografických map z období 18. a 19. století naprosto zásadní, stejně tak jako byly významné pro armádu a přesuny vojsk, tak byly zcela zásadní pro dopravu v místním, regionálním a v některých případech i mezinárodním kontextu. Hlavním cílem je zpřístupnění tohoto mapového díla v elektronické podobě pro všechny badatele v oblasti historických přívozů. Pro účely bádání má význam jak mapový výstup v podobě PDF, tak také mapová vrstva s databází ve formátu shp, která je použitelná v geografických informačních systémech.
Název v anglickém jazyce
The map of ferries on the territory of the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
The map of ferries on the territory of the Czech Republic is a unique cartographic work that systematically captures ferries recorded on the basis of old topographic maps, other supplementary map documents or available archival materials. The map of ferries does not aim to capture all ferries operated in the past in our territory, because the period of operation of some ferries may have been very short and old maps may not have recorded them. Nevertheless, it can be confirmed on the basis of already published articles and studies using archival materials that most of the ferries operating on the territory of the Czech Republic were plotted on old topographic maps. The drawings of ferries were absolutely essential for the usability of military topographic maps from the 18th and 19th centuries, just as they were important for the army and troop movements, so they were absolutely essential for transport in the local, regional and in some cases international context. The main aim is to make this map work available in electronic form to all researchers in the field of historic ferries. Both the map output in PDF form and the map layer with the database in shp format, which is usable in Geographical Information Systems, are of importance for research purposes.
Klasifikace
Druh
N<sub>map</sub> - Specializovaná mapa s odborným obsahem
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
UDS_178
Číslo předpisu
—
Technické parametry
Bodová vrstva přívozů vznikla na podkladě čtyř sad vojenských topografických map ve středním měřítku, které pokrývají území České republiky od druhé poloviny 18. století do druhé poloviny 20. století, dále s využitím dalších pomocných zdrojů z období 20. století. Pro identifikaci VH objektů a vytvoření jejich databáze byl využit program geografických informačních systémů firmy ESRI. Byla vytvořena bodová vrstva v souřadném systému S-JTSK. Vzhledem k charakteru zpracování topografických map a jejich převodu do geografických informačních systémů, se polohopisná přesnost jednotlivých bodů pohybuje v rozmezí 10-30 m. Nejprve byly analyzovány mapové klíče pro jednotlivá období, následně navržena struktura databáze přívozů a v poslední fázi proběhla vektorizace nad konkrétními mapami z jednotlivých období. Přívozy byly mapovány podle významnosti vodních toků, vždy od soutoku nebo hranice České republiky k pramenné oblasti. Při identifikaci přívozů byly monitorovány konkrétní vodní toky na základě odborné znalosti území a šířky vodních toků, prezentované v současných i starých topografických mapách. Přívozy provozované na vodních nádržích jsou evidovány u vodních toků, jež tyto nádrže napájejí. Vedle použití klasických mapových značek byla sledována toponyma v německém jazyce a českém jazyce, která označovala přívoz. Přívozy byly v historickém průřezu považovány za totožné v případě lokalizace objektů ve vzdálenosti menší než 50 metrů. Pokud byla vzdálenost mezi přívozy v odlišných časových obdobích větší než 50 metrů, byly tyto lokality evidovány samostatně. Pro období roku 1953–1957 bylo umístění přívozů zpřesněno s využitím starých leteckých snímků. Na základě výše uvedeného procesu byla vytvořena databáze říčních přívozů v Česku mající formu bodové vrstvy v souřadnicovém systému S-JTSK s názvem přívozu, lokalizací podle řeky, katastrálního území, údaji o zeměpisné šířce a délce, existenci či neexistenci přívozu v časových obdobích podle mapování a informacemi o pomocných zdrojích.
Ekonomické parametry
Mapa přívozů byla publikována v digitální podobě ve spolupráci s Národním archivem v Praze. Její zveřejnění umožnuje využití jak pro účely archivu, tak i pro další badatele v oblasti historie dopravy, regionálních a místních studií. Další šíření této mapy je možné pro účely vědy a výzkumu na základě schválení autorského kolektivu.
Označení certifikačního orgánu
—
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů