Analýza cen vodíku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F23%3A10001660" target="_blank" >RIV/44994575:_____/23:10001660 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/62243136:_____/23:N0000021
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Analýza cen vodíku
Popis výsledku v původním jazyce
Pro rozvoj vodíkové mobility bude cena vodíku na stanicích zásadní. Na začátku rozvoje s nedostatečnou sítí stanic a omezené poptávce je při započtení celého vodíkového řetězce prakticky nemožné dostat se na příznivou cenu vodíku. Proto je nezbytné, aby prvotní rozvoj byl dotován a podporován. K již fungujícím výzvám by měly přibýt další výzvy, které budou dotacemi pokrývat další části řetězce jako jsou elektrolyzéry, komprese, doprava vodíku atd. Rozvoji by také pomohla provozní dotace, která by měla největší přínos v několika dalších letech, kdy cena za kg vodíku bude vycházet příliš vysoká. V neposlední řadě je potřeba vyřešit sazbu DPH na obnovitelný vodík, jelikož při započtení dražší výroby a zároveň stejného DPH bude cena vycházet neúměrně vysoká pro potřeby rozvoje vodíkové mobility.Z modelu vyplývá, že nejdůležitějšími faktory pro celkovou cenu vodíku jsou cena elektrické energie, kapacita vodíkových stanic a poptávka po vodíku. Cena elektrické energie má přímý vliv na výrobní cenu obnovitelného vodíku. Kapacita stanic má vliv na množství zavezeného vodíku, což ovlivňuje cenu dopravy za kg vodíku. Poptávka po vodíku má přímý vliv na využití stanice a nepřímý vliv na intenzitu zavážení vodíku, takže vlastně na cenu dopravy. Kvůli nejisté poptávce po vodíku jsou nejzásadnější dotace na čerpací stanice, které alespoň částečně mohou zlepšit ekonomiku.Nízká cena vodíku v modelu je dosažena jen při zadání nereálných parametrů (vysoké dotace, nízká cena energií a 100% míra využitelnosti celého řetězce). Při zohlednění realistických podmínek v celém řetězci vychází cena kolem 500 Kč/kg. A při zadání parametrů, které jsou reálné pro rok 2023, vychází cena i nad 1000 Kč/kg.
Název v anglickém jazyce
Hydrogen price analysis
Popis výsledku anglicky
The price of hydrogen at stations will be essential for the development of hydrogen mobility. At the beginning of development, with an insufficient network of stations and limited demand, it is practically impossible to reach a favorable price of hydrogen when taking into account the entire hydrogen chain. Therefore, it is essential that initial development is subsidized and supported. Additional challenges should be added to the already functioning challenges, which will cover other parts of the chain with subsidies, such as electrolyzers, compression, hydrogen transport, etc. Development would also be helped by an operational subsidy, which would have the greatest benefit in the next few years, when the price per kg of hydrogen will be come out too high. Last but not least, it is necessary to resolve the VAT rate for renewable hydrogen, because when taking into account more expensive production and at the same time the same VAT, the price will be disproportionately high for the needs of the development of hydrogen mobility. The model shows that the most important factors for the total price of hydrogen are the price of electricity, the capacity of hydrogen stations and the demand for hydrogen. The price of electricity has a direct effect on the production price of renewable hydrogen. The capacity of the stations affects the amount of hydrogen transported, which affects the transport price per kg of hydrogen. The demand for hydrogen has a direct effect on the use of the station and an indirect effect on the intensity of hydrogen loading, so actually on the price of transport. Due to the uncertain demand for hydrogen, the most essential are subsidies for gas stations, which can at least partially improve the economy. The low price of hydrogen in the model is achieved only when unrealistic parameters are entered (high subsidies, low energy prices and 100% utilization rate of the entire chain). Taking into account realistic conditions in the entire chain, the price is around 500 CZK per kg. And when entering parameters that are realistic for the year 2023, the price is over 1000 CZK per kg.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TN02000007" target="_blank" >TN02000007: Národní centrum vodíkové mobility</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů