Výzkum vhodných úprav křižovatek ve vztahu ke kapacitě a environmentálním dopadům
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F23%3A10001673" target="_blank" >RIV/44994575:_____/23:10001673 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.uur.cz/media/xj0p0juj/09-vyzkum.pdf" target="_blank" >https://www.uur.cz/media/xj0p0juj/09-vyzkum.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výzkum vhodných úprav křižovatek ve vztahu ke kapacitě a environmentálním dopadům
Popis výsledku v původním jazyce
Výzkum se zaměřuje na potenciální využití nekonvenčních úprav křižovatek, které vedou ke zvýšení jejich kapacity, sníženídoby zdržení při průjezdu křižovatkou, a tím i snížení emisí škodlivin produkovaných silniční dopravou v jejich prostorui okolí. Cílem výzkumu je ověřit aplikaci těchto nepoužívaných alternativních úprav na křižovatkách v ČR za účelemtrvalého zvyšování efektivity dopravního systému při snižování negativních účinků na životní prostředí, veřejné zdravía klimatickou změnu při zachování konkurenceschopnosti dopravy. V rámci řešení byly vytipovány v ČR lokality pro realizacia vyhodnocení průzkumů na kapacitně nevyhovujících křižovatkách, pro které se navrhla úprava bez rozšiřovánístavebního záboru křižovatky v rámci zastavěného území, tj. s využitím stávajícího prostoru, nebo jen s minimálním dílčímrozšířením tak, aby se zvýšila jejich propustnost, a tím se snížila produkce emisí. Pro celkové posouzení kapacity a efektivitystávajícího stavu a nekonvenčních úprav bylo využito mikrosimulačního nástroje PTV Vissim. Pro výpočet emisí zesilniční dopravy byl použit software pro emisní modelování MEFA 13, schválený legislativou ČR. Výsledky poslouží k vytvořeníkvalitních podkladů pro možnost realizace nekonvenčních úprav křižovatek a jejich adaptace na konkrétní typykonvenčních křižovatek v podmínkách ČR. Výzkum byl realizován v rámci programu DOPRAVA 2020+ fi nancovaného sestátní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR.
Název v anglickém jazyce
Research into suitable modifi cations of intersections in relation to capacity and environmental impacts
Popis výsledku anglicky
The research focuses on the potential use of unconventional intersection modifi cations that lead to an increase in theircapacity, a reduction in the delay time when passing through the intersection, and thus a reduction in emissions of pollutantsproduced by road traffi c in their place and surroundings. The aim of the research is to test the application of these unusedalternative modifi cations at intersections in the Czech Republic in order to permanently increase the effi ciency of thetransportation system while reducing the negative effects on the environment, public health and climate change whilemaintaining transport competitiveness. The solution identifi ed locations in the Czech Republic for the implementation andassessment of surveys at capacitively inadequate intersections, for which modifi cations were proposed without expandingthe construction occupation of the intersection within the built-up area, i.e. using the existing space, or with only minimalpartial expansion to increase their permeability and thus reduce emissions. The PTV Vissim microsimulation tool wasused to assess the overall capacity and effi ciency of the existing condition and unconventional modifi cations. The MEFA13 emission modelling software, approved by the legislation of the Czech Republic, was used to calculate emissionsfrom road transport. The results will serve to create a good basis for the possibility of implementing unconventionalmodifi cations of intersections and their adaptation to specifi c types of conventional intersections in the conditions of theCzech Republic. The research was carried out within the framework of the DOPRAVA 2020+ programme funded by thestate subsidy of the Technology Agency of the Czech Republic and the Ministry of Transport of the Czech Republic.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/CK01000056" target="_blank" >CK01000056: Výzkum vhodných úprav křižovatek ve vztahu ke kapacitě a environmentálním dopadům</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Urbanismus a územní rozvoj
ISSN
1212-0855
e-ISSN
—
Svazek periodika
XXVI
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
44-49
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—