Identifikace klíčových faktorů ovlivňující závažnost střetů se stromy ve vazbě na Strategii BESIP 2021-2023
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F24%3A10001856" target="_blank" >RIV/44994575:_____/24:10001856 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://online.obd.cz/id_publ/1858" target="_blank" >https://online.obd.cz/id_publ/1858</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Identifikace klíčových faktorů ovlivňující závažnost střetů se stromy ve vazbě na Strategii BESIP 2021-2023
Popis výsledku v původním jazyce
Střety se stromem se řadí k nejčetnějším typům střetů s pevnou překážkou a v silničním provozu také patří ke střetům nejzávažnějším, patří proto mezi klíčové ukazatele Strategie Besip 2021-2030. Z tohoto důvodu bylo hlavním cílem studie s využitím statistického modelování kvantifikovat vliv faktorů, které nejvýznamněji ovlivňují následky střetů mezi vozidlem a stromem a napomoci tak efektivnímu směrování opatření nejen na dopravní infrastruktuře. Pro účely studie byla využita data z Hloubkové analýzy dopravních nehod Centra dopravního výzkumu, v.v.i.. Datová základna Hloubkové analýzy nehod umožňuje komplexně analyzovat veškeré faktory, ovlivňující vznik, následky i průběh dopravních nehod, a to na celé soustavě člověk – vozidlo – dopravní prostor. Provedená analýza dokládá, že mezi faktory nejvýznamněji ovlivňující následky střetu se stromem se řadí střetová rychlost vozidla, průměr kmene a staří vozidla i denní doba, kdy k nehodě došlo.
Název v anglickém jazyce
Identification of key factors influencing tree-collision severity in the relation to Road Safety Strategy 2021-2023
Popis výsledku anglicky
Vehicle-tree collisions belong among the most frequent types of collisions with a fixed obstacle and also among the most serious collisions in road traffic, which is why they are among the key indicators of the Czech Road Safety Strategy 2021-2030. The study aims to quantify the influence of the factors that most significantly affect the consequences of vehicle-tree collisions with trees, and thus help to effectively direct measures not only on the transport infrastructure. For the purposes of the study, data from the Czech In-Depth Accident Analysis conducted by the Transport Research Centre was used. The In-Depth Analysis of Accidents database allows us to comprehensively analyze all factors influencing the occurrence and consequences of traffic crashes on the entire system of human–vehicle–traffic infrastructure. The analysis shows the factors most significantly influencing the consequences of a vehicle-tree collision are the vehicle collision speed, the tree trunk diameter, vehicle age, and the time of day when the accident occurred.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Silniční obzor
ISSN
0322-7154
e-ISSN
—
Svazek periodika
85
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
3
Strana od-do
25-27
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—