Měřicí systém tangenciálních sil v kontaktu kolo-kolejnice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F45274100%3A_____%2F15%3A%230000033" target="_blank" >RIV/45274100:_____/15:#0000033 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Měřicí systém tangenciálních sil v kontaktu kolo-kolejnice
Popis výsledku v původním jazyce
Jedná se o měřicí systém, který za jízdy vozidla měří tangenciální, svislé a příčné síly v kontaktu kolo-kolejnice. Měřicí systém je složen z části rotující na dvojkolí a pevné části umístěné na nerotující části vozidla. K rotující části patří tenzometrický systém, nízkošumové měřicí zesilovače, signálový procesor s AD převodníkem a část systému napájení. K pevné části měřicího systému patří systém napájení a přenosu dat a PC s vyhodnocovacím softwarem. Naměřená data jsou z dvojkolí do PC přenášena protokolem TCP/IP sítí Ethernet kontaktně pomocí tzv. Powerline Ethernet přes systém kontaktního napájení. Princip zjišťování sil je založen na měření deformací kola pomocí tenzometrů. Z měřených deformací jsou následně pomocí vyhodnocovacího software určeny velikosti působících sil.
Název v anglickém jazyce
System for a measurement of tangential forces in a wheel-rail contact
Popis výsledku anglicky
System that measures tangential, vertical and lateral forces in a wheel-rail contact. The system consists of a part rotating on a wheelset and a fixed part that is located on a vehicle. The rotating part consists of a strain-gauge system, low-noise amplifiers, signal processor with AD converter and a part of a power system. The fixed part consists of a power system and a system for data transmission and a PC with data acquisition and evaluation software. The measured data are transmitted from the rotating part via TCP/IP protocol using a contact powerline Ethernet. The measurement of the forces in a wheel-rail contact is based on the measurement of the elastic deformation of the wheel disc. Strain measurements on the wheel disc surface are done with resistance strain gauges. The forces are products of on-line mathematical processing of the strain signals.
Klasifikace
Druh
G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek
CEP obor
JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TA02030776" target="_blank" >TA02030776: Technika pro měření silových účinků v kontaktu kolo-kolejnice</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
VÚKV systém 4
Číselná identifikace
—
Technické parametry
Základem měřicího systému je tenzometrický systém umístěný na disku kola. Prostřednictvím tohoto sytému jsou měřeny deformace kola, z čehož jsou následně vyhodnoceny síly v kontaktu mezi kolem a kolejnicí. Měřicí systém je určen pro celistvá kola a není omezen tvarem disku kola. Systém je navržen tak, aby byly kompenzovány účinky od odstředivých sil působících za jízdy na kolo a účinky od teplotních změn. Nasazení systému není v principu omezeno maximální rychlostí jízdy vozidla ani dalšími parametry (průměr kola, nápravové zatížení apod.). Zařízení je využíváno ve VÚKV a.s. při zkoušení kolejových vozidel a pro výzkumné aktivity v oblasti adhezních poměrů v kontaktu kolo-kolejnice.
Ekonomické parametry
Zvýšení tržeb cca 8 mil. Kč za rok z důvodu zvýšení objemu zakázek.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
45274100
Název vlastníka
VÚKV a.s.
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
Z - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje v některých případech licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—