Zařízení pro bezkontaktní měření úhlu náběhu dvojkolí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F45274100%3A_____%2F15%3A%230000035" target="_blank" >RIV/45274100:_____/15:#0000035 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zařízení pro bezkontaktní měření úhlu náběhu dvojkolí
Popis výsledku v původním jazyce
Jedná se zařízení pro bezkontaktní měření úhlu náběhu dvojkolí jedoucího vozidla, které je určeno pro reálné provozní podmínky vozidla (tedy rovněž pro vyšší rychlosti jízdy). Princip zařízení spočívá ve vyhodnocení vzájemné příčné polohy dvou profilů kolejnice, které jsou snímány ve dvou místech pomocí laserových profiloměrů umístěných vpředu a vzadu na rámu podvozku. Ze známé vzdálenosti profiloměrů a vyhodnocené příčné vzdálenosti snímaných profilů je vyhodnocován úhel náběhu rámu podvozku. Aby bylo možné vyhodnotit úhel náběhu dvojkolí, je potřebná znalost úhlu natočení dvojkolí kolem svislé osy vůči rámu podvozku. Tento úhel je měřen prostřednictvím dvou snímačů polohy, které měří pohyby v prvním stupni vypružení mezi ložiskovou skříní dvojkolí a rámem podvozku.
Název v anglickém jazyce
Device for contactless measurement of angle of attack of a wheelset
Popis výsledku anglicky
Device for contactless measurement of angle of attack of a wheelset of a running vehicle that is suitable for real operating conditions (is means also for higher speeds). The angle is evaluated from lateral positions of two rail profiles that are measured on two different places using laser profile meters that are located in the front and in the back of a bogie frame. The angle of attack of the bogie frame is then evaluated from the longitudinal relative distance of the two profile meters and the lateral distance of the two measured profiles. In order to get the angle of attack of the wheelset, the knowledge of the angle between the wheelset and the bogie frame is necessary. This angle is measured using two distance transducers that measure longitudinal distances between an axle box and bogie frame in a primary suspension.
Klasifikace
Druh
G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek
CEP obor
JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TA02030776" target="_blank" >TA02030776: Technika pro měření silových účinků v kontaktu kolo-kolejnice</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
Snímač úhlu náběhu v1
Číselná identifikace
—
Technické parametry
Základním prvkem jsou dva laserové profiloměry umístěné na rámu podvozku kolejového vozidla snímající profily kolejnice na dvou místech – vpředu (před prvním dvojkolím) a vzadu (za zadním dvojkolím). Měřicí systém je navržen tak, aby byl použitelný při provozních podmínkách – tedy i při vyšších rychlostech jízdy. Jeho nasazení tak není z hlediska maximální rychlosti jízdy omezeno. Zařízení je v principu použitelné na jakékoliv vozidlo. Pro každý typ vozidla musí být provedeno ověření z hlediska zástavbových poměrů. Zařízení je využíváno ve VÚKV a.s. při zkoušení kolejových vozidel a pro výzkumné aktivity v oblasti adhezních poměrů v kontaktu kolo-kolejnice.
Ekonomické parametry
Zvýšení tržeb cca 750 tis. Kč za rok z důvodu zvýšení objemu zakázek.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
45274100
Název vlastníka
VÚKV a.s.
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
Z - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje v některých případech licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—