Funkční hybridní užitkové vozidlo kompatibilní s nástavbami
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46356088%3A_____%2F22%3AN0000032" target="_blank" >RIV/46356088:_____/22:N0000032 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Funkční hybridní užitkové vozidlo kompatibilní s nástavbami
Popis výsledku v původním jazyce
Výsledkem projektu je funkční prototyp hybridního užitkového vozidla kompatibilního s nástavbami. Čistě elektrické vozidlo poháněné dvěma elektrickými DC motory umístěnými na zadní nápravě vozu bylo doplněno o systém vodíkové nástavby. Vodíková nástavba zvyšuje dojezd vozidla díky využití výroby elektrické energie z vodíku. V prostoru za kabinou jsou v boxu na lahve uloženy dvě tlakové lahve s vodíkem. Za těmito lahvemi je umístěna vodíková nástavba, která přeměňuje vodík na elektrickou energii pomocí palivového článku. Vodíková nástavba dále obsahuje prvky a systémy nutné pro bezpečnou přeměnu vodíku na elektrickou energii. Vyrobená elektrická energie je následně spotřebována v elektromotorech, které pohání vozidla a v případě snížené spotřeby (stání vozu) dobíjí baterie vozu. Díky tomuto systému je možné provozovat vozidlo mnohem delší dobu než jen čistě na baterie. Díky rychlému plnění vodíku není třeba vůz odstavovat na dlouhé hodiny jako u dobíjení baterií.
Název v anglickém jazyce
Funkční hybridní užitkové vozidlo kompatibilní s nástavbami
Popis výsledku anglicky
Výsledkem projektu je funkční prototyp hybridního užitkového vozidla kompatibilního s nástavbami. Čistě elektrické vozidlo poháněné dvěma elektrickými DC motory umístěnými na zadní nápravě vozu bylo doplněno o systém vodíkové nástavby. Vodíková nástavba zvyšuje dojezd vozidla díky využití výroby elektrické energie z vodíku. V prostoru za kabinou jsou v boxu na lahve uloženy dvě tlakové lahve s vodíkem. Za těmito lahvemi je umístěna vodíková nástavba, která přeměňuje vodík na elektrickou energii pomocí palivového článku. Vodíková nástavba dále obsahuje prvky a systémy nutné pro bezpečnou přeměnu vodíku na elektrickou energii. Vyrobená elektrická energie je následně spotřebována v elektromotorech, které pohání vozidla a v případě snížené spotřeby (stání vozu) dobíjí baterie vozu. Díky tomuto systému je možné provozovat vozidlo mnohem delší dobu než jen čistě na baterie. Díky rychlému plnění vodíku není třeba vůz odstavovat na dlouhé hodiny jako u dobíjení baterií.
Klasifikace
Druh
G<sub>prot</sub> - Prototyp
CEP obor
—
OECD FORD obor
20201 - Electrical and electronic engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/FV40096" target="_blank" >FV40096: Pokročilé materiály pro nízkoemisní víceúčelové stroje - nosiče výměnných nástaveb s vodíkovým prodlužovačem dojezdu</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
FV40096-G1
Číselná identifikace
—
Technické parametry
Výsledkem projektu je funkční prototyp hybridního užitkového vozidla kompatibilního s nástavbami. Čistě elektrické vozidlo poháněné dvěma elektrickými DC motory umístěnými na zadní nápravě vozu bylo doplněno o systém vodíkové nástavby. Vodíková nástavba zvyšuje dojezd vozidla díky využití výroby elektrické energie z vodíku. V prostoru za kabinou jsou v boxu na lahve uloženy dvě tlakové lahve s vodíkem. Každá z těchto tlakových lahví obsahuje 2,13 kg vodíku při tlaku 700 bar. Za těmito lahvemi je umístěna vodíková nástavba, která přeměňuje vodík na elektrickou energii pomocí palivového článku Ballard o výkonu 10 kW. Vodíková nástavba dále obsahuje prvky a systémy nutné pro bezpečnou přeměnu vodíku na elektrickou energii. Vyrobená elektrická energie je následně spotřebována v elektromotorech, které pohání vozidla a v případě snížené spotřeby (stání vozu) dobíjí baterie vozu. Díky tomuto systému je možné provozovat vozidlo mnohem delší dobu než jen čistě na baterie. Díky rychlému plnění vodíku není třeba vůz odstavovat na dlouhé hodiny jako u dobíjení baterií. Původní dojezd bateriového vozidla byl 80 km. S vodíkovou nástavbou se dojezd vozidla prodloužil až o 140 km.
Ekonomické parametry
Zatím nejsou specifikovány.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
46356088
Název vlastníka
ÚJV Řež, a. s.
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—