Výfukové škodliviny konstrukčně neupraveného motoru na bioetanolové palivo E-85
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24210%2F12%3A%230003021" target="_blank" >RIV/46747885:24210/12:#0003021 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.cukr-listy.cz/on_line/2012/PDF/146-150.pdf" target="_blank" >http://www.cukr-listy.cz/on_line/2012/PDF/146-150.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výfukové škodliviny konstrukčně neupraveného motoru na bioetanolové palivo E-85
Popis výsledku v původním jazyce
Jednou z možností uplatnění bioetanolu pro pohon zážehových motorů je palivo E-85 určené zejména pro motory ?Flexible Fuel Vehicles?. E-85 je však díky příznivé ceně využíván i v běžných, konstrukčně neupravených motorech. V této studii byl běžný osob- ní automobil Škoda Felicia vybavený motorem s elektronickým vstřikováním paliva a třícestným katalyzátorem provozován na příměstské hornaté trase na E-85 a na benzin. Emise oxidu uhel- natého (CO), uhlovodíků (HC), oxidů dusíku (NO x ) a pevných částic (PM) byly měřeny za běžného provozu přenosným měřicím zařízením umístěným na palubě vozidla, další údaje byly vyčítány z palubní diagnostiky. Výsledky poukazují na velmi dobrou adaptaci elektronické řídící jednotky, díky které byl motor provozován na přibližně stechiometrickou směs palivo-vzduch na obě paliva. Při provozu na E-85 byly oproti provozu na benzin zjištěny o 60 % nižší emise CO, přibližně třikrát vyšší emise NO x , zatímco emise HC byly srovnatelné. Celková hmotnost emitovaných
Název v anglickém jazyce
On-road Exhaust Emissions from an Ordinary Gasoline Engine Operating On E-85
Popis výsledku anglicky
Bioethanol, in the form of E-85 (fuel containing 85 % of ethanol mixed with 15 % of gasoline and various additives), is typically used in ?Flexible Fuel Vehicles?. In the Czech Republic, due to its favorable price, it is also used, as E-85 or mixed withgasoline, in ordinary engines without any modifications or adjustments. In this study, an older Škoda Felicia car with fuel-injected spark ignition engine with a three-way catalyst was operated alternately on gasoline and on E-85 on a hilly urban and rural route. Exhaust emissions of carbon monoxide (CO), hydrocarbons (HC), nitrogen oxides (NO x ) and total particulate matter (PM) mass and length were measured with a portable, on-board monitoring system. Multiple runs were made on each fuel to verify test-to-test repeatability. The engine control unit has remarkably well adapted to E-85 by increasing the fuel injector pulse width, so that the engine operated mostly at stoichiometric ratio on both gasoline and E-85. Operation on E-85 has
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JT - Pohon, motory a paliva
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Listy cukrovarnické a řepařské
ISSN
1210-3306
e-ISSN
—
Svazek periodika
128
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
146-150
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—