Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

NUMERICAL SIMULATION OF COMPOSITE CAR SEAT CUSHION

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24210%2F20%3A00007706" target="_blank" >RIV/46747885:24210/20:00007706 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.mmscience.eu/journal/issues/june-2020/articles/numerical-simulation-of-composite-car-seat-cushion" target="_blank" >https://www.mmscience.eu/journal/issues/june-2020/articles/numerical-simulation-of-composite-car-seat-cushion</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.17973/MMSJ.2020_06_2020011" target="_blank" >10.17973/MMSJ.2020_06_2020011</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    NUMERICAL SIMULATION OF COMPOSITE CAR SEAT CUSHION

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Reduction of energy consumption, improving performance and efficiency is one of the most important factors influencing current trends in the development of components used in the transportation and automotive industry. For car producers, one of the possible ways of achieving such a goal is to reduce the weight of individual components while maintaining or improving the material properties during practical application. Therefore, the requirement of weight reduction also applies to car seat cushions. The use of low-density composite foams using fibrous reinforcements is a suitable solution. These materials have strong nonlinear viscoelastic behavior which is time-dependent. Due to the synergistic effect of foam reinforcement, it is possible to reduce weight while maintaining the corresponding mechanical properties. In this study, numerical simulations were used for analysis and design of the seat cushion with PU foam and composite foam, and their results were evaluated. Mechanical properties of PU foam and composite foam are influenced by internal and external structure, shape and size of the cells, the volume of the filling material, and properties of the used polymer. Mechanical properties e.g. contact pressure, stress distribution, and the dependence of stress on the strain rate are investigated.

  • Název v anglickém jazyce

    NUMERICAL SIMULATION OF COMPOSITE CAR SEAT CUSHION

  • Popis výsledku anglicky

    Reduction of energy consumption, improving performance and efficiency is one of the most important factors influencing current trends in the development of components used in the transportation and automotive industry. For car producers, one of the possible ways of achieving such a goal is to reduce the weight of individual components while maintaining or improving the material properties during practical application. Therefore, the requirement of weight reduction also applies to car seat cushions. The use of low-density composite foams using fibrous reinforcements is a suitable solution. These materials have strong nonlinear viscoelastic behavior which is time-dependent. Due to the synergistic effect of foam reinforcement, it is possible to reduce weight while maintaining the corresponding mechanical properties. In this study, numerical simulations were used for analysis and design of the seat cushion with PU foam and composite foam, and their results were evaluated. Mechanical properties of PU foam and composite foam are influenced by internal and external structure, shape and size of the cells, the volume of the filling material, and properties of the used polymer. Mechanical properties e.g. contact pressure, stress distribution, and the dependence of stress on the strain rate are investigated.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20302 - Applied mechanics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_025%2F0007293" target="_blank" >EF16_025/0007293: Modulární platforma pro autonomní podvozky specializovaných elektrovozidel pro dopravu nákladu a zařízení</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    MM Science Journal

  • ISSN

    1803-1269

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2020

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    3932-3937

  • Kód UT WoS článku

    000544190600011

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85087393073