Provozně ověřený prototyp diagnostického zařízení
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24210%2F20%3A00008070" target="_blank" >RIV/46747885:24210/20:00008070 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/46747885:24620/20:00008070
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Provozně ověřený prototyp diagnostického zařízení
Popis výsledku v původním jazyce
Jedná se o diagnostické zařízení pro měření profilu a/nebo rozchodu tramvajových kolejí pod reálným zatížením. Jako základ pro finální prototyp diagnostického zařízení posloužil funkční vzorek modelu komplexního diagnostického zařízení, který byl zhotoven v předchozím roce. Ústřední konstrukční částí prototypu tvoří pár odměřovacích zařízení. Dále je obsažen lokalizační systém a systém řízení. Jelikož byl původní model konstruován se zohledněním požadavků pro vestavbu na tramvajový vůz a navržená koncepce se v rámci laboratorních testů prokázala jako plně vyhovující, tak bylo možné ponechat totožný základ, který byl dále doplněn a zodolněn. Zodolnění zařízení spočívalo v instalaci průchodek, těsnění, konektorů, fixaci kabeláže a zejména v umístění krycích prvků na spodní část zařízení. Zařízení bylo testováno a odladěno v tramvajovém depu a následně bylo ověřeno v reálném provozu. Nedílnou součástí systému je kalibrační přípravek, který je určen k umístění na koleje, kde napomáhá při ladění vzájemné polohy odměřovacích zařízení ustavených na tramvajovém podvozku.
Název v anglickém jazyce
Operationally verified prototype of a diagnostic device
Popis výsledku anglicky
It is a diagnostic device for measuring the profile and / or track gauge of tram tracks under real load. The functional sample of the complex diagnostic device model, which was made in the previous year, served as the basis for the final prototype of the diagnostic device. The central structural part of the prototype consists of a pair of measuring devices. There is also a location system and control system. Since the original model was designed taking into account the requirements for installation on a tram car and the proposed concept proved to be fully compliant in laboratory tests, it was possible to keep the same basis, which was further supplemented and strengthened. The resistance of the device consisted in the installation of bushings, seals, connectors, fixing of cabling and especially in the placement of cover elements on the lower part of the device. The equipment was tested and debugged in a tram depot and was subsequently verified in real operation. An integral part of the system is a calibration jig, which is designed to be placed on the track, where it helps to tune the relative position of measuring devices set up on the tram chassis.
Klasifikace
Druh
G<sub>prot</sub> - Prototyp
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TH03010459" target="_blank" >TH03010459: Provozní diagnostika profilu a rozchodu tramvajových kolejí pod zatížením</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
OMS-2020-koleje-prototyp
Číselná identifikace
—
Technické parametry
Zařízení se skládá z dvojice odměřovacích zařízení, přičemž každé odměřovací zařízení obsahuje kameru, liniový laser a trojici odměřovacích laserů vzdálenosti. Součástí zařízení je lokalizační systém a dále řídicí systém. Pro naladění zařízení na tramvajový podvozek/vůz je nezbytný kalibrační přípravek. Měření je možné realizovat při rychlosti odpovídající stavu trati, předpokládá se maximální rychlost cca 25 km/h. Instalace zařízení na tramvajový podvozek je závislá na typu podvozku. Primárně je předpokládáno využití na podvozcích T3, kde se zařízení umístí do oblasti kolejnicové brzdy. Kontaktní osoba Michal Starý (michal.stary@tul.cz)..
Ekonomické parametry
Zařízení umožní získání klíčových znalostí techniků dopravních podniků v oblasti dlouhodobého vývoje stavu trati ve vazbě na mechanické opotřebení a klimatické podmínky v jednotlivých ročních obdobích. Uplatnění navrženého řešení přináší potenciálně stabilnější, efektivnější a zejména bezpečnější provoz tramvajové dopravy ve městech. Zařízení bylo navrženo jako nízkonákladové, konkrétní cena bude součástí obchodního modelu a komercializační strategie..
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
47311975
Název vlastníka
Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a. s.
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—