Numerická simulace stavby samonosných karoserií, kabin, ale i podvozkových částí a jejich hlavních podsestav a skupin, tzn. assembly proces
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24210%2F24%3A00012835" target="_blank" >RIV/46747885:24210/24:00012835 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Numerická simulace stavby samonosných karoserií, kabin, ale i podvozkových částí a jejich hlavních podsestav a skupin, tzn. assembly proces
Popis výsledku v původním jazyce
Vytvoření matematického modelu pro řešení výroby sestav s uplatněním vlivu různých technologií spojování (obloukové svařování, bodové svařování, nýtování a lepení) a technologických faktorů, které jsou důležité z hlediska vzniku makro deformací spojované sestavy (odpružení vyráběných sestav). Numerické řešení umožňuje predikci a eliminaci kritických míst sestav z hlediska požadované tvarové a rozměrové tolerance vyráběných dílů po assembly procesu. Validace numerického řešení jednotlivých technologií spojování byla provedena na jednodušších typech „U“ profilů. Možnost komplexního využití navrženého postupu numerického řešení technologií spojování bylo validováno na sestavě karoserie automobilu, kde jsou využívány všechny uvažované technologie spojování. Dalším podstatným faktorem navržené OT je dostatečná rychlost výpočtu, kdy je k dosažení určité optimalizace reálného procesu třeba řešit a porovnat větší množství výpočetních variant. Z hlediska praktické použitelnosti byl navržen takový algoritmus výpočtu, aby výpočetní čas jedné analýzy i pro velmi složité modely byl v řádu jednotek hodin.
Název v anglickém jazyce
Numerical simulation of the unitary car-body and cabin construction as well as chassis parts and their main subassemblies and groups, i.e. assembly process
Popis výsledku anglicky
Creation of a mathematical model for solving the assemblies production with the application of the influence arising from various joining technologies (arc welding, spot welding, riveting and adhesive bonding) and technological factors that are important in terms of the macro-deformations of the joined assembly (springback of the manufactured assemblies). The numerical solution enables the prediction and elimination of the assemblies critical points from the required shape and dimensional tolerance of the manufactured parts after the assembly process point of view. Validation of the numerical solution of individual joining technologies was performed on a simple types of ‘U’ profiles. The possibility of comprehensive use of the proposed procedure for numerical solution of joining technologies was validated on a car-body assembly, where all considered joining technologies are used. Another essential factor of the proposed verified technology is the sufficient computational rate, where a larger number of computational variants have to be solved and compared to achieve a certain optimization of the real process. In terms of practical applicability, there has been designed such computational algorithm that the computational time of one analysis even for very complex models is in the order of hour units.
Klasifikace
Druh
Z<sub>tech</sub> - Ověřená technologie
CEP obor
—
OECD FORD obor
20500 - Materials engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/FW03010197" target="_blank" >FW03010197: Kontrola kvality a rozměrových tolerancí při stavbě pohledových i strukturálních skupin karoserií, kabin a podvozkových částí založená na metodách numerické simulace – virtuální továrna</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
M_Z_24_005_r01, TUL-Z-24-TAČR-01
Číselná identifikace
FW03010197-V3
Technické parametry
Technické řešení assembly procesu poskytuje komplexní přístup pro predikci tvarových a rozměrových změn sestav vyráběných kombinacích různých typů technologií spojování (obloukové a bodové svařování, nýtování a lepení). Pro jednotlivé technologie jsou použity různé přístupy pro definici matematického modelu predikujících jejich samostatný vliv na sledovaný objekt. Následně je vliv jednotlivých technologií matematicky implementován do celé sestavy dílů a vypočítány výsledné deformace a tvarové změny. Pro výpočet jsou použity jak 3D elementy, tak i skořepinové a lineární prvky..
Ekonomické parametry
Díky implementované ověřené technologii (ve smyslu společného použití všech Ztech za projekt) se předpokládá získání nových projektů v oblasti analýzy výrobních procesů a pro velké sestavy také tvorba metodik automatizace na míru konkrétní aplikaci. Předpokládá se dosažení významné konkurenční výhody v oblasti poskytování služeb v této oblasti spojené s příjmy z prováděných technických konzultací v této oblasti na úrovni 6mil. Kč za rok. Dále se předpokládá objem prodeje licencí software Visual-Assembly a patřičného školení v hodnotě kolem 3mil. Kč za rok..
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
61778966, 46747885
Název vlastníka
ESI Eastern Europe s.r.o., TU v Liberci
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—