Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

A STUDY ON THE PERFORATED POLY-URETHANE FOAM FOR THE CAR SEAT

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24410%2F16%3A00003884" target="_blank" >RIV/46747885:24410/16:00003884 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    A STUDY ON THE PERFORATED POLY-URETHANE FOAM FOR THE CAR SEAT

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Poly Urethane (PU) foams are the most essential part of the car seat cushion. The PU foams are durable and easily moldable according to the shape of car seat but they are poor permeable to moisture. This impermeability of PU foam causes the wetness of microclimate between person and the car seat and makes it uncomfortable. In this research PU foams with two different thickness and three different holes sizes are obtained from industry by molding process. The foams are tested for moisture permeability by standard cup method to determine the effect of size of hole on the overall moisture permeability. The foams are further tested with 11 most common top layer fabrics to check the effect of top fabric layer on overall moisture permeability of car seat. All the top layers are first tested by sweating guarded hot plate (SGHP) to measure the water vapor resistance (Ret) and then 4 materials with the minimum Ret values are tested with the most permeable foam. The results shows that the perforation of PU foam causes a significant increase in moisture permeability whereas the top layer with minimum Ret value decreases the overall moisture permeability and a maximum of 40g/m2 of moisture per hour is obtained with the most permeable foam with the least Ret value of top layer. The research work is initial work on replacing the car seat with perforated PU-foams.

  • Název v anglickém jazyce

    A STUDY ON THE PERFORATED POLY-URETHANE FOAM FOR THE CAR SEAT

  • Popis výsledku anglicky

    Poly Urethane (PU) foams are the most essential part of the car seat cushion. The PU foams are durable and easily moldable according to the shape of car seat but they are poor permeable to moisture. This impermeability of PU foam causes the wetness of microclimate between person and the car seat and makes it uncomfortable. In this research PU foams with two different thickness and three different holes sizes are obtained from industry by molding process. The foams are tested for moisture permeability by standard cup method to determine the effect of size of hole on the overall moisture permeability. The foams are further tested with 11 most common top layer fabrics to check the effect of top fabric layer on overall moisture permeability of car seat. All the top layers are first tested by sweating guarded hot plate (SGHP) to measure the water vapor resistance (Ret) and then 4 materials with the minimum Ret values are tested with the most permeable foam. The results shows that the perforation of PU foam causes a significant increase in moisture permeability whereas the top layer with minimum Ret value decreases the overall moisture permeability and a maximum of 40g/m2 of moisture per hour is obtained with the most permeable foam with the least Ret value of top layer. The research work is initial work on replacing the car seat with perforated PU-foams.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    JJ - Ostatní materiály

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    21st International Conference STRUTEX

  • ISBN

    978-80-7494-269-3

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    233-238

  • Název nakladatele

  • Místo vydání

    Liberec

  • Místo konání akce

    Liberec

  • Datum konání akce

    1. 1. 2016

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku