Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Academic English from a Diachronic Perspective

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F13%3A%230000980" target="_blank" >RIV/46747885:24510/13:#0000980 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Academic English from a Diachronic Perspective

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper examines changes in sentence complexity and syntactic functions of clauses that have occurred in academic texts over a hundred-year time span. Every finite and non-finite clause can carry out one of four syntactic functions in sentences: 1) Itcan substitute for clause elements commonly expressed by noun phrases; 2) It can be used instead of adverbials; 3) It can further develop noun phrases; 4) It can be used as a comment clause. The findings indicate that sentences in current academic prosein contrast to sentences in academic prose written a hundred years ago are shorter in terms of the number of words and number of clauses. They show a tendency towards a non-finite mode of expression resulting in stronger syntactic condensation. Moreover, they display growing intellectual complexity and more apparent straightforwardness with reference to hypotaxis - parataxis relationships and sentence structure.

  • Název v anglickém jazyce

    Academic English from a Diachronic Perspective

  • Popis výsledku anglicky

    This paper examines changes in sentence complexity and syntactic functions of clauses that have occurred in academic texts over a hundred-year time span. Every finite and non-finite clause can carry out one of four syntactic functions in sentences: 1) Itcan substitute for clause elements commonly expressed by noun phrases; 2) It can be used instead of adverbials; 3) It can further develop noun phrases; 4) It can be used as a comment clause. The findings indicate that sentences in current academic prosein contrast to sentences in academic prose written a hundred years ago are shorter in terms of the number of words and number of clauses. They show a tendency towards a non-finite mode of expression resulting in stronger syntactic condensation. Moreover, they display growing intellectual complexity and more apparent straightforwardness with reference to hypotaxis - parataxis relationships and sentence structure.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AI - Jazykověda

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    English for Academic Purposes: Practical and Theoretical Approaches

  • ISBN

    9783954045822

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    95 - 112

  • Počet stran knihy

    200

  • Název nakladatele

    Cuvillier Verlag

  • Místo vydání

    Göttingen

  • Kód UT WoS kapitoly